Deel 2 - Tips voor je eigen daglichtstudio!

15 oktober 2024 07:08
16 oktober 2024 10:49
Redactie Zoom.nl

Bij een fotostudio denk je al snel aan een grote ruimte waarin allerlei studiolampen, lampstatieven en immense softboxen staan opgesteld. Je kunt ook in een fotostudio werken met natuurlijk licht. Hoe richt je thuis een daglichtstudio in, welke accessoires komen hierbij van pas en op welke manier ga je vervolgens te werk? Je leest het hier! (Foto: René Kuipers, renekuipers.zoom.nl)

Bij jou thuis heb je vast wel een aantal mogelijkheden om bij natuurlijk licht te fotograferen. Elk raam is een lichtbron, en elke ruimte kan je studio zijn! Let op! Dit is deel 2 over het maken van je eigen thuisstudio. Deel 1 lees je hier!

Dit artikel komt uit de volledige Cursus Lichttraining door Michiel Fischer in Zoom Academy. Alles leren over de basis van fotografie en lichttraining? Bekijk de gehele cursus!

Optimale camera-instellingen

Welke camera-instellingen gebruik je in een daglichtstudio? Laten we beginnen met het diafragma. Bij een model zul je al snel voor een grote lensopening kiezen, omdat je bij dit soort foto’s meestal met een kleine scherptediepte werkt om delen van de foto mooi wazig te maken. Dat is goed nieuws, want dankzij een groot diafragma zoals F 1,4 of F 2,8 maak je optimaal gebruik van het aanwezige daglicht.

-cJFVaHCiQEWYt8fmRbql5w

Dankzij een grote lensopening kun je selectief met scherpte werken.
Rosalie van den Kerckhove, rose-78.zoom.nl

Plaats het onderwerp niet pal tegen de achtergrond, maar juist een stukje ervoor. Door wat afstand te nemen, zal de achtergrond net iets waziger op de foto komen. Dat is vooral belangrijk als je geen effen achtergronddoek gebruikt, maar iets met structuur of een patroon. Verder voorkom je hiermee dat het model een diepe schaduw op de achtergrond werpt.

Bij een redactioneel portret kies je meestal een kleinere lensopening, om de omgeving enigszins herkenbaar op de foto te krijgen. Een kleinere lensopening betekent helaas ook meteen dat er minder licht op de sensor valt. Minder licht betekent dat je langer moet belichten. De sluitertijd wordt dus langer. Het helpt dan om een statief te gebruiken om trillingen van de camera te voorkomen. Maar omdat je mensen fotografeert, die nooit helemaal stil kunnen staan, moet je sluitertijd toch kort genoeg blijven om ze scherp op de foto te krijgen.

-OcH6r7rAT-ek-UX1YMloBQ

Met een kleinere lensopening (hoger diafragmagetal) krijg je meer van de omgeving scherp in beeld.
Rogier Kwikkers, rogierkwikkers.zoom.nl

Iso-waarde

Dan hebben we de iso-waarde nog. Samen met het diafragma en de sluitertijd bepaalt dit of de foto juist belicht wordt. In principe wil je de iso-waarde zo laag mogelijk houden, omdat je dan de hoogste beeldkwaliteit krijgt met de minste ruis. Bij portretfoto’s kan dat vaak door een grote lensopening te gebruiken.

In de praktijk zul je vaak niet de allerlaagste iso-waarde kunnen gebruiken, omdat het daglicht daar niet altijd sterk genoeg voor is. Je bent nu eenmaal afhankelijk van het licht van de dag: daglicht is geen studioflitser die je naar wens harder en zachter kunt zetten. Een wat hogere iso-waarde is op de camera’s van tegenwoordig gelukkig geen enkel probleem. Probeer wel te voorkomen dat je de allerhoogste waardes nodig hebt. In dat geval is het beter om alsnog voor een ander diafragma en/of sluitertijd te kiezen.

De juiste kleuren

Ook de witbalans is belangrijk. In een daglichtstudio kan het licht elke dag anders zijn en daarmee wisselt ook de kleurtemperatuur. Daarnaast maak je het licht diffuser met vitrage of een witte doek voor het raam, en ook die kunnen een lichte verkleuring veroorzaken. Het is daarom verstandig om een witbalanskaart te gebruiken. Die geef je aan je model of plaats je tegen een product aan, en dan maak je een foto. Daarna haal je het kaartje weer weg en ga je aan de slag. In de nabewerking gebruik je het pipet van het witbalansgereedschap om de juiste kleuren in te stellen.

Een kleurreferentiekaart gebruiken in plaats van een witbalanskaart kan ook. Deze kaart heeft allemaal kleurvlakjes, zodat je achteraf individuele kleuren kunt finetunen.

Maak in een daglichtstudio alleen gebruik van het natuurlijke omgevingslicht en zorg dat eventuele verlichting is uitgeschakeld. Want zodra je meerdere lichtbronnen tegelijk hebt, krijg je onherroepelijk kleurzwemen te zien.

-R2z6xrRySfau-9jbSmWKmw

Een witbalanskaart is niet noodzakelijk, maar maakt het later wel makkelijker om de gewenste kleuren te krijgen.
Carola Kayen-Mouthaan, dutchbeautyfotografie.zoom.nl

Veranderlijk licht

Waar je in een daglichtstudio goed rekening mee moet houden, is dat het licht niet altijd constant is. Daglicht verandert gedurende de dag, varieert over de seizoenen en is ook nog eens sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Dat is dus heel anders dan wanneer je studioverlichting gebruikt, want dan heb je het licht altijd honderd procent onder controle en bepaal jij exact hoeveel licht er waar valt.

Op een zwaarbewolkte dag heb je nu eenmaal veel minder daglicht tot je beschikking dan op zonnige dagen. En ook als het mooi weer is, wordt het alsnog donkerder in huis zodra er een paar wolken voor de zon schuiven. Hier moet je dan ook goed op blijven letten en dynamisch op inspringen, door op tijd je camera-instellingen aan te passen. Gelukkig is het dus geen belemmering om alsnog prachtig belichte foto’s te maken in jouw daglichtstudio.

-IzItP4wuS8-Bd3yj4V5wBQ

In een daglichtstudio heb je niet altijd hetzelfde licht, profiteer daarom van de momenten met het beste licht.
Rosalie Van den Kerckhove, rose-78.zoom.nl

Bovendien kun je altijd nog wat grip houden op de hoeveelheid daglicht door het moment van je fotoshoot slim te plannen. Houd bijvoorbeeld het weerbericht goed in de gaten, zodat je ­fotoshoot niet toevallig op die ene dag met zware bewolking valt. Maak vooral ook gebruik van de tijdstippen waarop het beste daglicht door het raam in jouw fotostudio valt. Kijk daarnaast regelmatig uit het raam of werp een blik op de satellietbeelden om te bepalen wanneer de dikke bewolking weer wegtrekt of hoelang je nog kunt profiteren van een blauwe lucht met stralende zon.

De foto’s bij dit artikel zijn ­illustratief. Er kunnen flitsers of studiolampen gebruikt zijn.

Zoom Academy

Dit artikel komt uit de volledige Cursus Lichttraining door Michiel Fischer in Zoom Academy. Alles leren over de basis van fotografie en lichttraining? Bekijk de gehele cursus!

Zo leer je onder andere:

  • Wat je allemaal al kan met 1 lamp

  • Het maken van bijzondere portretten

  • Alles over verschillende lichtsoorten en lampen

  • Het gebruik van natuurlijk licht in de studio

Bekijk hier de volledige Cursus Lichttraining door Michiel Fischer.