Gebruikersreview Arjen - Workshop Low Key fotografie met Godox en Serge Duursma
1 december 2023 12:18
partnerredactie
Arjen Nouta woont in Friesland en heeft de Waddenzee en het IJsselmeer als zijn achtertuin. Arjen is een van de vijf Zoomers die een workshop Low Key fotografie mag volgen van fotograaf Serge Duursma en die is georganiseerd door Zoom.nl en Godox. Een dag lang leert hij in een fotostudio alles over lichtgebruik, flitsers en lichtvormers.
#brandedcontent - In samenwerking met Godox. Met dank aan Arjen Nouta.
Eigenlijk al mijn foto’s maak ik in zwartwit. Terug naar de basis, terug naar hoe fotografie ooit is begonnen, door het kleurelement uit de beelden weg te halen. Een workshop Low Key fotografie ben ik dan ook wel voor in. Low Key is iets dat ik wel eerder voor mijzelf heb geprobeerd, maar meer dan ‘ik weet waar ik mee bezig ben, maar de fijne tips en trucs mis ik’ was dat niet.
Donker met lichtaccenten
Serge Duursma vertelt ons dat een Low Key foto technisch juist is belicht, maar dan met veel donker en enkele witte of heldere lijnen. Voor een mooie Low Key sessie hoeft het niet aardedonker te zijn in een fotostudio, maar licht van buiten is niet handig. Daarom heb je goede gordijnen of een ruimte zonder ramen nodig. Je kunt prima een lampje aanzetten, waardoor je elkaar wel gewoon kunt zien. Het voordeel van bijvoorbeeld de Godox AD200 Pro flitser is dat hier ook continuverlichting op zit, wat handig is om scherp te stellen op je onderwerp.
Voordeel van een niet al te donkere omgeving is verder dat de pupillen van je model niet maximaal gaan openstaan, waardoor je nog iets van de iris terugziet als je daar aandacht aan wilt geven. Dat staat vooral erg fraai bij close-up portretten. We worden voorzien van een trigger, een draadloze zender die je op je camera monteert en waarmee je de Godox-flitsers aanstuurt. Voor elk cameramerk heeft Godox een eigen trigger en gelukkig zijn er voldoende van aanwezig.
1/250 sec | f/6.3 | ISO 125 | 112mm
Silhouette en contouren
Serge laat zien wat flitslicht doet onder verschillende hoeken ten opzichte van het model. We beginnen met een flitser die schuin van voren op Ilse wordt gericht, ons model van vandaag. Hierbij valt er vrij veel licht op haar en dat is niet het resultaat waarnaar wij op zoek zijn. Vervolgens wordt de Godox-flitser in stappen langs het model verplaatst, tot de lamp uiteindelijk recht achter Ilse staat en naar voren wordt gericht.
Dit levert prachtig verlichte contourlijnen op, waarbij het model als het ware een silhouette vormt, gevangen in scherpe witte lijnen. Hoe dichterbij je de flitser plaatst, hoe scherper de lijnen worden. Ook het soort licht is van groot belang. Ga je bijvoorbeeld voor een Octa Softbox, een Beauty Dish, of kies je een mooie Striplight Softbox van Godox. Wanneer je de striplight softbox op de juiste hoogte instelt en de onderkant van de striplight met een knijper dichtmaakt, krijg je een heel mooi lichtverloop op je model te zien.
1/250 sec | f/11 | ISO 125 | 147mm
Gericht licht
Vervolgens is het van belang dat het flitslicht op de juiste manier gestuurd wordt. Dat kan met een zogeheten grid van Godox, een rooster dat je voor de flitser plaatst. Hierdoor verspreidt het flitslicht zich niet door de volledige ruimte, maar krijg je dankzij de kleine gaatjes gericht licht dat recht naar voren schijnt. Zo krijg je het licht mooi onder controle. Houd er verder goed rekening mee dat alles om je heen licht reflecteert en dus van invloed kan zijn op het eindresultaat. Daarom zijn witte muren niet handig, die moet je afdekken met iets donkers.
Model Ilse wordt de hele middag door ons gefotografeerd. Ze zal het best zwaar hebben gevonden, met vijf fotografen die haar wel een hele dag lang willen fotograferen. Elkaar opjutten en inspireren met mooie beelden. Ik ben erg benieuwd naar de beelden die de anderen gemaakt hebben! Serge bedankt voor de informatie, Ilse voor het model staan, en Zoom.nl en Godox voor het organiseren van de workshop.
Opmerkingen