Workshop low-key-fotografie met Godox en Serge Duursma

7 februari 2024 07:53
partnerredactie

Door met licht en schaduw te spelen kun je dramatische en sfeervolle beelden maken. Vijf Zoomers mochten een intensieve workshop low-key-fotografie volgen bij Serge Duursma, georganiseerd door Zoom.nl en Godox. Een dag lang leerden de deelnemers alles over lichtgebruik, flitsers en lichtvormers.

#brandedcontent - In samenwerking met Godox. Met dank aan Serge Duursma.

Bij low-key-fotografie laat je het licht heel gecontroleerd en met precies de gewenste dosering alleen op die plekken vallen die jij wilt uitlichten. Flitsers en lichtvormers (‘light modifiers’) zijn hier uitermate geschikt voor. Vooral als je ze met een draadloze zender rechtstreeks vanaf je camera kunt aansturen. Vandaar dat de vijf deelnemers meteen een fotostudio induiken, waar flitslichtspecialist Serge Duursma en model Ilse hen al staan op te wachten.

Contourlijnen

Voor Arjen Nouta is low-key-fotografie iets wat hij al eerder heeft uitgeprobeerd. ‘Maar meer dan “ik weet waar ik mee bezig ben, maar de fijne tips en trucs mis ik” was dat niet.’ Voor low-key-foto’s hoeft het gelukkig niet aardedonker te zijn in de studio. ‘Licht van buiten is alleen niet handig, dus zijn goede gordijnen of een ruimte zonder ramen nodig. Je kunt prima een lamp aanzetten, waardoor je elkaar wel gewoon kunt zien.’

Verder heb je er een of meerdere flitsers bij nodig. ‘Voordeel van een flitser zoals de Godox AD200 Pro is dat er ook continuverlichting op zit. Handig om scherp te stellen op je onderwerp.’ Na uitleg door Serge Duursma over wat flitslicht doet onder verschillende hoeken ten opzichte van een model, wordt een Godox-flitser recht achter model Ilse geplaatst en pal haar richting op gedraaid. ‘Dat levert prachtig verlichte contourlijnen op, waarbij het model als het ware een silhouet vormt, gevangen in scherpe witte lijnen. Hoe dichterbij je de flitser plaatst, hoe scherper de lijnen worden.’

Foto door Arjen Nouta: 1/250 sec | f/11 | ISO 125 | 91mm

Lange accuduur

Esther Bloemraad vindt het eveneens heel leerzaam om te zien wat een kleine verplaatsing van een flitser als de Godox AD100 Pro of Godox AD300 Pro, of een aanpassing van het flitsvermogen allemaal doet met het licht in de foto. ‘Verder is het heel fijn dat de verschillende flitsers zowel op hetzelfde kanaal als op verschillende kanalen gebruikt kunnen worden. Daardoor kun je snel wisselen als je niet alle flitsers op hetzelfde moment wilt gebruiken.’

‘Ook is het goed om te zien dat de accu’s van de flitsers zo lang meegaan’, vervolgt ze: ‘Dit heb ik zelf ook ervaren met mijn Godox Speedlite V1 flitsers tijdens het fotograferen van bruiloften.’ Esther vindt dat je goed ziet wat de invloed is van de plaatsing van een grid op bijvoorbeeld de Godox AD300 Pro. ‘Dankzij deze workshop heb ik een veel beter beeld gekregen van wat een grid met het flitslicht doet. Ik heb grids in mijn studio, maar gebruik ze eigenlijk nooit. Voortaan ga ik dat zeker doen! Ook de invloed van een kleurgel op het licht van een flitser is mij nu heel duidelijk geworden.’

Foto door Esther Bloemraad: 1/125 sec | f/8 | ISO 100 | 79mm

Feilloze werking

Mari Durieux benadrukt dat de plaatsing van flitsers absoluut het belangrijkste is bij low-key-foto’s. ‘Het tien centimeter verdraaien van een flitser met striplight-softbox kan hét verschil maken tussen een goede foto en een foto die het nét niet is. We maken vandaag gebruik van meerdere lichtopstellingen en wat opvalt – of eigenlijk valt het juist níét op -is hoe makkelijk alle Godox-flitsers met elkaar communiceren. Hier staan meerdere fotografen met camera’s van verschillende merken en allemaal een Godox-zender erop, en alles werkt feilloos. Geen enkel moment levert dit problemen op.’

Mari fotografeert eerst met de Godox AD100 Pro. ‘Een kleine maar krachtige flitslamp, niet veel groter dan bijvoorbeeld een 24-70mm-lens. Die past dus heel handig in je cameratas. Ondanks het geringe formaat komt er genoeg licht uit om Ilse helemaal uit te lichten.’

De flitsers waarmee vandaag wordt gewerkt, zijn trouwens overzichtelijk ingedeeld, licht Mari toe: ‘De Godox AD100 Pro levert een vermogen van 100 wattseconden, terwijl de Godox AD200 Pro 200 wattseconden levert. De serie loopt door tot en met 1200 wattseconden; daarmee kun je echt de zon overstralen bij wijze van spreken. De Godox AD300 Pro is mijn favoriet.’

Foto door Mari Durieux: 1/160 sec | f/5.6 | ISO 100 | 135mm

Korte oplaadtijd

Bij low-key-fotografie wordt het onderwerp vaak vanaf de zijkant of de achterkant verlicht, vertelt Raymond Schoofs: ‘De verlichte delen en de schaduwen vormen samen de foto. Daarom is de plaatsing van de flitser zo belangrijk. Want die bepaalt wat je wel en niet laat zien.’ Al snel ontdekt hij hoe belangrijk een grid is. ‘Hiermee kun je het licht beter sturen. Dankzij het raster wordt het licht recht vooruit gestuurd, waardoor er amper strooilicht valt op de plekken die donker moeten blijven.’

Softbox, striplight-softbox of beautydish, elke lichtvormer van Godox heeft zo zijn specifieke lichteigenschappen. ‘Zelfs op de compacte Godox AD100 Pro kun je een lichtvormer gebruiken. Daar is wel een bracket voor nodig.’ Voor elk cameramerk is een draadloze zender beschikbaar en Raymond bedient de diverse Godox-flitsers vandaag met een Godox X Pro II Transmitter. ‘Op een overzichtelijk scherm staat alle informatie om de flitsers in te stellen, zoals groepen, kanalen en flitsvermogen. Wat mij ook opvalt, is dat je kunt blijven fotograferen: de oplaad- of recycletijd is heel kort. Dat is natuurlijk erg prettig als je niets wilt missen.’

Foto door Raymond Schoofs: 1/100 sec | f/8 | ISO 100 | 70mm

Lichtvormers

Ook Muriël Mulder merkt dat de Godox AD100 Pro lekker licht en compact is. ‘Heel handig als je op locatie wilt fotograferen. Voor low-key-fotografie is deze kleine flitser goed te gebruiken, zolang de lichtvormer niet al te groot is. Voor het zwaardere werk wat betreft vermogen en lichtvormers kun je overstappen op de Godox AD300 Pro of Godox AD400 Pro. Alle flitsers zijn eenvoudig in gebruik, de lichtvormers draai je er eenvoudig op of af, en het voelt allemaal heel stevig aan.’

Muriël werkt vaak met een beautydish of een softbox. Daarom is het voor haar leerzaam om vandaag ook met andere lichtvormers te experimenteren. ‘Voor low-key-fotografie vind ik persoonlijk de striplight-softbox van Godox heel mooi, omdat je hiermee de volledige lengte van het lichaam mooi kunt uitlichten. Ik krijg vandaag ook handige tips van Serge voor als je een gedeelte van je onderwerp juist niet wilt uitlichten.’

Na een lange dag waarin enorm veel kennis en ervaring is opgedaan, gaat iedereen moe maar vooral voldaan op weg naar huis. Muriël: ‘Ik heb enorm veel inspiratie opgedaan en mijn wensenlijstje qua lichtvormers en apparatuur is vandaag alleen maar langer geworden. Gelukkig hoef je voor Godox-apparatuur geen tweede hypotheeklening af te sluiten. Ik vind de prijs-kwaliteitverhouding erg goed.’

Foto door Muriël Mulder: 1/160 sec | f/8 | ISO 100 | 144mm

Meer informatie lees je op de website van Godox.

Lees meer reviews