Portret-, beauty- en fashionfotografie met de FUJIFILM GFX100 II
Professioneel fotograaf Michael Graste is gespecialiseerd in beauty-, fashion-, lifestyle- en portretfotografie en organiseert onder andere high-end fotoshoots in zijn studio in hartje Eindhoven. Shoots die speciaal zijn bedoeld voor modellen en danseressen die hun carrière naar een hoger niveau willen tillen. Michael geeft ons een exclusief kijkje achter de schermen en vertelt hoe hij met zijn FUJIFILM GFX100 II te werk gaat.
In samenwerking met FUJIFILM
Om te voorkomen dat modellen steeds op één sterke look terugvallen, waardoor ze vooral één kant van zichzelf laten zien, organiseert Michael Graste speciale zogeheten high-end shoots waarin hij ze uitdaagt om verder te gaan dan dat. ‘Tijdens zo’n shoot krijgt een model de kans om te laten zien wat ze allemaal kan. Het is enorm belangrijk om die veelzijdigheid te laten zien, want dat maakt dat je veel breder inzetbaar bent als model.’ Wat hem vooral onderscheidt van andere fotografen is zijn focus op het vastleggen van emotie en persoonlijkheid. ‘Behalve prachtige beelden die met veel aandacht zijn gemaakt én bewerkt, is dit de persoonlijke touch die ik eraan toevoeg.’
©Michael Graste Photography
Uitzonderlijke beeldkwaliteit
Michael is erg te spreken over de FUJIFILM GFX100 II die hij bij al die projecten gebruikt. ‘Deze middenformaatcamera heeft een megagroot dynamisch bereik en de autofocus is snel en nauwkeurig, waardoor ik de GFX100 II bij elke shoot kan inzetten. In mijn eigen fotostudio, maar ook elders in de wereld. De foto’s die ik met mijn GFX100 II maak, zijn van een uitzonderlijke hoge kwaliteit, die supergoed aansluit bij wat de gerenommeerde en prestigieuze modellenbureaus en castingbureaus waarmee ik werk, verwachten.’
Het gaat om grote producties die hij niet alleen maar met een heel team realiseert. ‘Tijdens een shoot creëren we samen het beeld’, vertelt hij: ‘Vaak worden de foto’s gebruikt in portfolio’s en op agency-websites, of ze dienen als presentatie voor belangrijke opdrachten.’ Zijn ruime ervaring in mode- en portretfotografie zorgt er in combinatie met de professionele studio-omgeving voor dat elk talent altijd op de best mogelijke manier wordt vastgelegd. ‘Beelden die direct opvallen in de competitieve wereld van fashion en performance.’
©Michael Graste Photography
Natuurlijk licht plus studiolicht
Kort geleden heeft Michael drie unieke fotoshoots gedaan die hij graag aan ons wil laten zien. Hoewel elke shoot om een andere aanpak vraagt, is de overeenkomst dat hij altijd en overal met een combinatie van natuurlijk daglicht en studiolicht werkt. ‘Hierbij zoek ik naar een balans die voor mij goed aanvoelt. Met de zachte, natuurlijke uitstraling van daglicht en tegelijkertijd de controle en precisie van studiolicht. Situaties waarin mijn camera de rijke en natuurlijke kleuren heel mooi weet te vangen en zelfs de fijnste details perfect vastlegt. Dat vind ik helemaal geweldig.’
Regelmatig staan dansers en danseressen voor Michaels lens. Modellen die dus niet alleen veel, maar ook snel bewegen. Zoals Kiki, tijdens een shoot waarbij Michael voor een speciale lichttechniek koos met blacklight-lampen en studioflitsers voorzien van gekleurde gels. ‘Een professionele danseres als Kiki weet precies hoe ze beweging en emotie combineert, en met mijn FUJIFILM GFX100 II kan ik dat perfect vastleggen. De beelden zijn vlijmscherp, waardoor ze haar dansbewegingen niet nog eens hoeft uit te voeren. Dankzij de ongelooflijke resolutie en hoge beeldkwaliteit van de FUJIFILM GFX100 II zijn zelfs de fijnste details van haar dynamische sprongen en sierlijke poses te zien.’
©Michael Graste Photography
Van overal ter wereld
Behalve dat Michael zelf wereldwijd fotoshoots doet, komen modellen speciaal voor hem naar de Eindhovense fotostudio. Zo maakte de Italiaanse Noah hier kort geleden haar debuut als high-end fashionmodel, waarop ze werd gescout door het gerenommeerde Models Rock Agency. ‘Dankzij de FUJIFILM GFX100 II wist ik haar unieke uitstraling en expressieve blik perfect te vangen en kon ik haar fijne gezichtsstructuur tot in detail vastleggen. Met als resultaat een indrukwekkend portfolio dat Noah direct op de radar plaatste. Ik heb alles in zwart-wit gefotografeerd: dat past enorm goed bij haar.’
Toen ze zijn fotostudio binnenstapte, wist Michael het meteen: Noah is een verborgen parel die het gaat maken als topmodel. Dat gevoel bleek dus te kloppen, want niet lang na de shoot zette ze haar handtekening bij een internationaal modellenbureau in New York. ‘Voor haar de start van een megagoede carrière, en ik vind het echt heel gaaf dat het allemaal hier in onze fotostudio is begonnen!’
©Michael Graste Photography
Eindeloos croppen
Ook opkomend high-end model Jamy-Lee klopte recentelijk aan bij Michael voor een shoot waarmee ze haar professionaliteit en diversiteit als model kon laten zien. ‘Samen met mijn team creëerde ik speciaal voor haar een high-end fashionsetting in de fotostudio.’ De enorme middenformaat-beeldsensor met maar liefst 102 megapixels blijkt dan extra goed van pas te komen. ‘Dankzij de superhoge resolutie en detaillering van de FUJIFILM GFX100 II kan ik van één full-body-foto met gemak drie uitsneden maken, tot een foto van alleen haar gezicht aan toe.’
Die uitsneden bevatten dan nog steeds enorm veel detaillering. ‘Ik kan alsmaar doorgaan met croppen, terwijl alles fantastisch scherp blijft. Waardoor ik in één keer zowel een full-body-shot als een aantal close-ups kan vastleggen. En dat allemaal met een verbluffende beeldkwaliteit. Het resultaat is een serie beelden die Jamy-Lee positioneren als veelzijdig model, en dat heeft nu al deuren voor haar geopend bij prestigieuze klanten.’
©Michael Graste Photography
Professionele afdrukken
Michaels foto’s worden niet alleen digitaal maar ook als print ingezet. ‘Daar gebruiken wij Fujifilm Photographic Paper voor: fotografisch belicht paper. Dat zijn aanzienlijk mooiere fotoprints dan wanneer je zoiets als een inkjetprinter gebruikt. Dankzij de FUJIFILM GFX100 II kunnen wij megagrote fotoafdrukken maken waarop je echt alles ziet. Zo hangt in onze studio een gigantische plaat die zó enorm gedetailleerd is … Daar zie ik dingen op die ik in de nabewerking niet eens heb gezien!’
De laatste tijd gebruikt Michael de FUJIFILM GFX100 II ook steeds vaker voor video-opnamen. ‘De videokwaliteit van deze camera is bizar goed, waardoor mijn klanten nu nóg meer manieren hebben om hun verhaal te vertellen en het merk te versterken, zonder dat daar een heel videoteam aan te pas hoeft te komen.’
Oogdetectie en beeldstabilisatie
Michael is zeer te spreken over de snelheid en nauwkeurigheid van de autofocus. ‘In het verleden had ik een vaste assistent die constant via een beeldscherm meekeek of het beeld wel scherp genoeg was om gebruikt te worden. Dankzij de FUJIFILM GFX100 II kan ik mij nu volledig focussen op het creëren van het beeld zelf en hoef ik nooit meer te twijfelen of een foto wel scherp is. Vorige week nog zei een klant na een personal-branding-shoot: “Hoe moet ik hier in hemelsnaam uit kiezen? Alle foto’s zijn zo ontzettend mooi qua scherpte, kleur en detaillering!”
Draait het bij een foto volledig om sieraden, kledingstukken of make-up, dan zijn de scherpstelpunten voldoende en heeft Michael de geavanceerde objectdetectie van de GFX100 II niet nodig. ‘Bij portretten zijn natuurlijk vooral de ogen belangrijk, en dan werkt gezichts- en oogdetectie heel fijn en goed. Ik werk nooit met een statief en ben constant in beweging: dat is nu eenmaal mijn stijl. Dankzij de vijfassige beeldstabilisatie (IBIS) die bij mij altijd aanstaat, kan ik gewoon uit de hand fotograferen zonder enig kwaliteitsverlies. Dit levert tot acht stops winst op en is essentieel bij mijn shoots, vanwege de snel bewegende modellen en omdat ik zelf dus ook veel in beweging ben.’
©Michael Graste Photography
Creatieve hoeken
Dat je het scherm van de GFX100 II kunt verstellen, vindt Michael een groot pluspunt. ‘Ik werk voornamelijk via dat scherm, en met mijn camera ongeveer op heuphoogte kantel ik het scherm dan, zodat ik er van bovenaf goed op kan kijken. Op die manier kan ik de camera lekker ontspannen en comfortabel vasthouden. Ook als ik boven mijn hoofd fotografeer, kan ik het scherm gewoon naar mij toe draaien. Heel fijn dat dit allemaal kan!’
Zodra Michael met de zoeker wil werken, plaatst hij de FUJIFILM EVF-TL1 EVF-tilt-adapter op de flitsschoen. ‘Met dit accessoire kun je de hoek van de zoeker veranderen: het wordt dan een soort hoekzoeker. Dat werkt echt heel fijn en is vooral ideaal bij locaties met veel en fel licht, zoals op een strand.’
Opmerkingen