De beste objectieven voor architectuurfotografie

4 juli 2023 04:43
redactiezoomnl

Voor het maken van een goede architectuurfoto heb je wellicht al het benodigde al in huis. In ieder geval heb je er minder voor nodig dan vaak gedacht wordt! We duiken even in de verschillende mogelijke objectieven.

Wil je veel meer leren over architectuurfotografie en bijzondere standpunten en composities? In de nieuwe Zoom Academy Inspiratiecursus Architectuur krijg je tips van fotografen uit de praktijk!

Wat je in ieder geval niet nodig hebt, is een traditionele ‘technische’ camera waarbij het objectief en de camerabody of filmhouder gescheiden zijn door een balg en los van elkaar kunnen bewegen. Daarmee heb je veel controle over het perspectief en de ligging van het scherptevlak, maar dat heb je met tilt-shiftobjectieven voor een groot deel óók. En als je die niet bezit (wat we ons best kunnen voorstellen), dan kun je tegenwoordig veel corrigeren in de nabewerking.

Een detailopname gemaakt op 100 mm met een mooi spel tussen driehoeken en vierkanten aan de ene kant en de kolom van ruw beton aan de andere kant. De omzetting naar zwart-wit versterkt het grafisch effect.

Elisabeth van Helden (ejvh)
Sony A7 II · ISO 100 · F 5,6 · 1/160 SEC · 100 MM

Camera

Wat voor camera je nodig hebt? In feite kun je met iedere camera een architectuurfoto maken. Moderne (spiegelloze) systeemcamera’s geven dankzij ingebouwde lensprofielen ook met eenvoudige objectieven vaak een beeld zonder vertekening. Ook bieden ze veel extra hulpmiddelen, zoals een waterpas, lijnen die kunnen helpen bij de compositie, en inzoomen op het zoekerbeeld om de scherpte te controleren.

Maar je kunt ook prima met een andere camera mooie architectuurfoto’s maken. Ook met een aps-c-sensort, ook met een spiegelreflex. Bij veel spiegelreflexcamera’s kun je meeprofiteren van de meeste voordelen van een spiegelloze camera als je in live-view via het scherm werkt. Dan is het wel handig om de camera op statief te zetten, maar dat is bij architectuurfotografie sowieso geen slecht idee.

Met een fullframe-sensor heb je het voordeel dat je geen cropfactor hebt, en dus ‘standaard’ met een wijdere hoek fotografeert.

Een foto als een abstract schilderij. Alle lijnen behalve die van de trap staan keurig recht en lopen evenwijdig aan elkaar of staan haaks op elkaar. Hierdoor werkt het ongelooflijk drukke lijnenspel van de trap die zich een weg omhoog swingt en kronkelt zo goed. Uiteindelijk blijft je oog hangen bij de cirkel boven in het beeld, die dan nog weer een doorkijkje geeft naar een stukje met evenwijdige lijnen. Dit doorkijkje had de fotograaf niet kunnen maken zonder groothoekobjectief.

Cor van der Veen (corvee1r)
Nikon D4S · ISO 100 · F 8 · 0,6 SEC · 16 MM

Keuze van je objectief

Veel belangrijker dan de camera, is de keuze van je objectief. Moderne gebouwen zijn vaak groot en in steden is meestal weinig ruimte. Om een gebouw dan helemaal in beeld te krijgen, is een groothoekobjectief of groothoekzoomobjectief onmisbaar. Kies een objectief dat zo min mogelijk vertekening geeft, of waarvan de vertekening goed door je camera gecorrigeerd wordt. Een gebouw goed in beeld zetten is lastig als de lijnen aan de zijkant bol lopen.

Ook voor interieurfotografie is een groothoek(zoom) onmisbaar. Naar voor details kan een standaard- of teleobjectief dan weer heel mooi zijn. Daarmee kun je abstracte vormen en lijnenspel ook beter isoleren. Objectieven met langere brandpuntsafstanden geven minder perspectivische vertekening en zorgen er daardoor voor dat het gebouw natuurlijker, ‘echter’, overkomt. Als dat je bedoeling is en je de ruimte hebt, dan kan het heel mooi zijn om een 50mm- of 85mm-objectief te gebruiken voor overzichtsfoto’s. Groothoeken overdrijven het perspectief. Dat oogt al snel spectaculair, maar is niet altijd nodig.

Wil je echt je hobby maken van architectuurfotografie, overweeg dan de aanschaf van een objectief met (tilt- en) shiftmogelijkheden.

Een voorbeeld van een ijzersterke plaat die je ook zonder tilt-shift-objectief kunt maken. Door de camera omhoog te richten, gaan de verticale lijnen in het gebouw naar elkaar toe lopen. Doordat de horizontale lijnen wél evenwijdig zijn gehouden, zit er toch rust in de foto. Daardoor werkt hij zo goed en trekken de sterke kleurcontrasten alle aandacht.

Maurice Ogier (mojo140)
Sony A7 II · ISO 100 · F 9 · 1/100 SEC · 24 MM

Zoom Academy

Wil je veel meer leren over architectuurfotografie en bijzondere standpunten en composities? In de nieuwe Zoom Academy Inspiratiecursus Architectuur krijg je tips van fotografen uit de praktijk!

Je leert zoal:

  • De basistechnieken voor architectuur
  • Veel tips uit de praktijk
  • Kijken naar voorbeelden van anderen
  • Alles over apparatuur, instellingen en locaties

Dat wil je toch? In deze inspiratiecursus leer je alles over Architectuurfotografie!