Wil je veel meer leren over architectuurfotografie en bijzondere standpunten en composities? In de nieuwe Zoom Academy Inspiratiecursus Architectuur krijg je tips van fotografen uit de praktijk!
Wat je in ieder geval niet nodig hebt, is een traditionele ‘technische’ camera waarbij het objectief en de camerabody of filmhouder gescheiden zijn door een balg en los van elkaar kunnen bewegen. Daarmee heb je veel controle over het perspectief en de ligging van het scherptevlak, maar dat heb je met tilt-shiftobjectieven voor een groot deel óók. En als je die niet bezit (wat we ons best kunnen voorstellen), dan kun je tegenwoordig veel corrigeren in de nabewerking.
Elisabeth van Helden (ejvh)
Sony A7 II · ISO 100 · F 5,6 · 1/160 SEC · 100 MM
Camera
Wat voor camera je nodig hebt? In feite kun je met iedere camera een architectuurfoto maken. Moderne (spiegelloze) systeemcamera’s geven dankzij ingebouwde lensprofielen ook met eenvoudige objectieven vaak een beeld zonder vertekening. Ook bieden ze veel extra hulpmiddelen, zoals een waterpas, lijnen die kunnen helpen bij de compositie, en inzoomen op het zoekerbeeld om de scherpte te controleren.
Maar je kunt ook prima met een andere camera mooie architectuurfoto’s maken. Ook met een aps-c-sensort, ook met een spiegelreflex. Bij veel spiegelreflexcamera’s kun je meeprofiteren van de meeste voordelen van een spiegelloze camera als je in live-view via het scherm werkt. Dan is het wel handig om de camera op statief te zetten, maar dat is bij architectuurfotografie sowieso geen slecht idee.
Met een fullframe-sensor heb je het voordeel dat je geen cropfactor hebt, en dus ‘standaard’ met een wijdere hoek fotografeert.
Cor van der Veen (corvee1r)
Nikon D4S · ISO 100 · F 8 · 0,6 SEC · 16 MM
Keuze van je objectief
Veel belangrijker dan de camera, is de keuze van je objectief. Moderne gebouwen zijn vaak groot en in steden is meestal weinig ruimte. Om een gebouw dan helemaal in beeld te krijgen, is een groothoekobjectief of groothoekzoomobjectief onmisbaar. Kies een objectief dat zo min mogelijk vertekening geeft, of waarvan de vertekening goed door je camera gecorrigeerd wordt. Een gebouw goed in beeld zetten is lastig als de lijnen aan de zijkant bol lopen.
Ook voor interieurfotografie is een groothoek(zoom) onmisbaar. Naar voor details kan een standaard- of teleobjectief dan weer heel mooi zijn. Daarmee kun je abstracte vormen en lijnenspel ook beter isoleren. Objectieven met langere brandpuntsafstanden geven minder perspectivische vertekening en zorgen er daardoor voor dat het gebouw natuurlijker, ‘echter’, overkomt. Als dat je bedoeling is en je de ruimte hebt, dan kan het heel mooi zijn om een 50mm- of 85mm-objectief te gebruiken voor overzichtsfoto’s. Groothoeken overdrijven het perspectief. Dat oogt al snel spectaculair, maar is niet altijd nodig.
Wil je echt je hobby maken van architectuurfotografie, overweeg dan de aanschaf van een objectief met (tilt- en) shiftmogelijkheden.
Maurice Ogier (mojo140)
Sony A7 II · ISO 100 · F 9 · 1/100 SEC · 24 MM
Zoom Academy
Wil je veel meer leren over architectuurfotografie en bijzondere standpunten en composities? In de nieuwe Zoom Academy Inspiratiecursus Architectuur krijg je tips van fotografen uit de praktijk!
Je leert zoal:
- De basistechnieken voor architectuur
- Veel tips uit de praktijk
- Kijken naar voorbeelden van anderen
- Alles over apparatuur, instellingen en locaties
Dat wil je toch? In deze inspiratiecursus leer je alles over Architectuurfotografie!