Kijkje achter de schermen bij fashion fotograaf Loes Gorseling

24 februari 2022 14:02
partnerredactie

Er komt verrassend veel kijken bij fashion- en fine art-fotografie. Want hoe raak je geïnspireerd en op welke manier werk je vervolgens jouw idee uit tot een concreet plan waar je samen met een model, visagist en stylist mee uit de voeten kunt? Wij spreken haar in een fotostudio in Arnhem, waar zij vertelt hoe zij te werk gaat met de Nikon Z 7II en tips geeft. Bekijk nu de video!

#brandedcontent - Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Nikon. Met dank aan Loes Gorseling.

Loes laat zien hoe zij te werk gaat en geeft handige tips voor fashion fotografie

Over Loes Gorseling

Loes Gorseling is 27 jaar, heeft twee katten en is gek op thee, horrorgames, bordspel-avonden en de Veluwe. Ze werkt als fashion- en fine art-fotograaf en heeft een eigen fotostudio in Arnhem. Daarnaast werkt ze bij Mucking Afazing, een locatiebureau waarvoor ze de meest prachtige locaties voor shoots mag regelen.


Hoe ben je begonnen met fotografie?

‘Als jong meisje keek ik met liefde hoe mijn moeder en opa aan het fotograferen waren. Na een hoop wegwerpcamera’s te hebben versleten kreeg ik op mijn achtste verjaardag een roze onderwatercamera. Hiermee fotografeerde ik erop los. Deze liefde voor beeld is nooit weggegaan. Toen ik op mijn vijftiende mijn eerste Nikon camera bij elkaar spaarde en mijn beste vriendin voor de camera had, wist ik wat ik het liefst fotografeerde: mensen.’


Wat fotografeer je graag en hoe ben je bij dit onderwerp gekomen? 

‘Na veel foto’s gemaakt te hebben van paarden, landschappen en mijn vriendin Eva, kwam ik achter mijn passie voor het fotograferen van modellen. Dit ontwikkelde zich van het namaken van foto’s van Pinterest via fantasy-foto’s naar het maken van portretten. Op de kunstacademie ontwikkelde ik mijn oog voor fine art. Inmiddels heb ik de liefde voor fashion-fotografie erbij.’

Model: Rosie H

Wat vind je er mooi aan?

‘Voor ik aan de kunstacademie ging studeren, studeerde ik fysiotherapie. Ik vind het menselijk lichaam en de beweging ervan prachtig! Ik was gek op de anatomische boeken omdat hier zoveel bijzondere poses in stonden. Houdingen en gezichten inspireren mij. Je kunt zoveel vertellen met een blik of een pose. Bij film en fotografie houd ik van contrasten tussen lichaamshouding en de omgeving. Een ongemakkelijk model in een prachtige omgeving kan ik erg mooi vinden omdat het vragen oproept. Maar ook een sobere omgeving met een verstild portret kan voor mij erg inspirerend zijn.’


Hoe ga je te werk? 

‘Als ik met een fotoshoot begin is het eerste wat ik nodig heb een idee. Er zijn verschillende dingen die mij inspireren. Soms zie ik een model dat mij gelijk inspireert. Of bepaalde kleuren in films of een kunstwerk. Net als voorwerpen zoals kledingstukken, of de passie van het team waar ik graag mee werk. Ook een goed gesprek kan leiden tot inspiratie.’

‘Als ik eenmaal geïnspireerd ben is het tijd voor een moodboard. Op Pinterest, Instagram en Adobe Color zoek ik naar kleuren, texturen, poses en kleding die aansluiten bij mijn concept. Als ik mijn moodboard compleet heb, leg ik deze voor aan een aantal mensen waar ik graag mee werk. Dit netwerk heb ik over de jaren heen opgebouwd via sociale media, beurzen en masterclasses.’

‘Is het team zo goed als compleet? Dan kunnen we als team op zoek naar een model en locatie. Modellen komen vaak bij mij via modellenbureaus. Locaties kom ik regelmatig per toeval tegen of we fotograferen bij mij in de studio. Voor mij is het heel belangrijk dat ik werk met een comfortabel team dat eerlijk en open communiceert. Als we eenmaal shooten zorg ik altijd voor eten en drinken op de set en bespreek met de modellen dat ik niet aan hen kom, dat de visagiste zorgt voor make-up en haar, dat de stylist zorgt dat de kleding goed zit en dat iedereen kan aangeven als een pauze nodig is. Ik werk voornamelijk met jonge modellen. Daar vind ik het extra belangrijk bij dat zij zich op hun gemak voelen en we met iedereen op de set een fijne energie hebben waar we prettig bij kunnen werken.’

‘Als ik buiten op locatie werk fotografeer ik graag met natuurlijk licht. Hiervoor gebruik ik bijna altijd een reflectiescherm. Is het koud dan neem ik voor de zekerheid een thermosfles met warme soep of thee mee en een lekkere deken. Werk ik op een binnenlocatie, dan neem ik een flitsset mee. Of ik op locatie met natuurlijk licht of flitsers fotografeer varieert en is afhankelijk van het concept en het licht op de locatie. In de studio ligt het aan het concept of ik met daglicht werk of met flitsers. Iets wat ik sowieso in de studio doe is tethering. Hiermee kan ik op mijn laptop zien wat ik fotografeer en kan de rest van het team meekijken. Dit scheelt vooral bij portretten, omdat bijvoorbeeld de visagiste ook kan zien of hij/zij/hen tevreden is met de make-up.’

Model: Rosie H

Wat zit er in je tas en waarmee werk je het liefst?

‘In mijn tas zit een Nikon D850, een 85 mm lens die mijn favoriet is voor portretten, een 24-70 mm die ik vooral gebruik voor edgy fashion foto’s en een 50 mm lens. Verder nog een blaasbalg, lensdoekje, twee batterijen, mapje met extra SD kaarten, externe harddisk, rapportageflitser, reflectiescherm en mijn laptop. Een paar extra dingen die ik ook altijd bij mij heb zijn haarschuifjes, elastiekjes, verfklemmen en een deken.’

Speciaal voor deze shoot heeft Loes de Nikon Z 7II getest. ‘Schakelen tussen de Nikon Z 7II en Nikon D850 voelt voor mij heel natuurlijk en de beeldkwaliteit is nagenoeg hetzelfde. De Nikon Z 7II is wel een stuk lichter, wat ik erg prettig vind, terwijl het niet goedkoop aanvoelt. Eyetracking is erg fijn en ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. De D850 is net als de Z 7II een geweldige camera. Het liefst zou ik ze allebei in mijn cameratas hebben.’


Waarom werk je met Nikon en wat zijn voor jou de voordelen?

‘Ik ben met Nikon opgegroeid. Mijn moeder fotografeerde altijd met een Nikon spiegelreflex, het was voor mij dan ook een logische keuze om voor dit merk te gaan toen ik mijn eerste camera kocht. Voor mij is Nikon een betrouwbaar merk. Ik weet precies waar ik aan toe ben en dat ik met alle camera’s goed belichte en scherpe foto’s kan maken. Mijn camera kan tegen een stootje en de hoeveelheid scherpstelpunten van de D850 zijn voor mijn werk ideaal.’

Model: Rosie H

Tips voor het fotograferen van modellen

Loes heeft vier tips voor iedere fotograaf die weleens met modellen werkt:

  • Communiceer! Veel beginnende fotografen vinden dit makkelijker bij mensen die ze al kennen. Vertel aan je model wat je wel en niet mooi vindt en waarom je dat vindt. Veel fotografen die beginnen met portretten, vergeten te praten met hun model. Probeer hier alert op te zijn. Er is niks zo ongemakkelijk als een model dat geen idee heeft wat je wilt en niet weet of het goed is wat hij/zij doet. Laat dus vooral de resultaten zien op je camera. Ook als ze niet helemaal zijn wat je wilt! Leg dan uit wat volgens jou wel en niet past bij jouw idee. Zo kan het model zelf zien wat wel werkt op camera en wat niet.

  • Poseer mee. Heb je moeite met je model uitleggen wat voor pose je graag ziet? Doe het voor! Laat zien wat jij wilt als je het model vraagt boos te kijken. Is dat alleen met de ogen? Of moet het model daarbij iets met de kin naar beneden? Zelf maak ik bijvoorbeeld onderscheid tussen het hoofd draaien en kijken. Kijken is bij mij alleen met de ogen, zonder dat het hoofd wordt bewogen. Meestal houd ik een vinger omhoog in de richting waar ik graag heb dat het model naar kijkt.

  • Kijk naar licht. Zijn er foto’s of films waarvan je het licht mooi vindt? Kijk dan waar het licht vandaan komt. Is het hard of zacht? Maken ze gebruik van natuurlijk licht of niet? Een tip hierbij is om naar het licht in de ogen te kijken en de schaduwen op het gezicht. Denk je te weten waar het licht vandaan komt? Probeer het dan na te bootsen. Misschien ontdek je wel je nieuwe favoriete belichting.

  • Neem deel aan masterclasses of workshops van fotografen die jij goed vindt als je die mogelijkheid hebt. Vooral toen ik begon met modellen fotograferen heeft dit mij erg geholpen. Je krijgt bij workshops vaak de mogelijkheid om verschillende modellen in verschillende settings te fotograferen. Ideaal als het in het begin moeilijk is om concepten te ontwikkelen, sets op te bouwen of modellen te vinden. Daarnaast heb je de mogelijkheid om feedback te vragen aan iemand met ervaring. Ik kom nog steeds thuis met de drive om nieuwe dingen te oefenen, informatie die ik nog niet had en een enorme zin om te experimenteren. 

Model: Rosie H

Andere betrokkenen bij de shoot