Fotograferen op wintersport

21 februari 2024 08:26
redactiezoomnl

Kou, mist, sneeuw, fel of juist gedempt zonlicht en een verstilde natuur maken fotogenieke plaatjes. Maar hoe leg je die skiërs op de piste of je sleeënde kind het beste vast? Wij geven je een paar tips voor de perfecte wintersportfoto’s.

Grijze sneeuw

Camera’s houden niet van sneeuw. Van al die ongewone witheid raken ze van in de war. De camera gaat uit van gemiddeld grijs en denkt – door al dat wit – dat er heel veel licht is. Daardoor wordt de belichting onterecht verkort. Gevolg: een te donkere foto met grauwe sneeuw. Gelukkig is dit euvel eenvoudig te verhelpen. Heeft je camera een sneeuw-setting, schakel die dan in voor goed belichte sneeuwfoto’s.

Maak anders gebruik van belichtingscompensatie. Bij verlengen valt er langer licht op je camerasensor waardoor je een lichtere foto krijgt en dus witte sneeuw. Deze extra belichtingstijd wordt weergegeven in stops licht. Afhankelijk van je camera kun je de belichtingstijd verlengen (of verkorten) in stapjes van 1/3 stops. Plus betekent meer licht, min is minder licht. Het maximale bereik is vaak +3 tot -3 stops. Als vuistregel geldt bij zonnig weer +2 stops, bij bewolkt weer +1 stop.

Foto: AnnCools
Lage standpunten veranderen je kijk op de wereld ingrijpend. Experimenteer dus altijd en overal!

Blauwe sneeuw

Blauwe sneeuw is een ander issue, dat doet zich voor als je sneeuwlandschap in de schaduw ligt. Om je foto’s ook echt wit te krijgen verander je de witbalans op je camera. Deze witbalans past de kleurtemperatuur van het aanwezige licht aan en compenseert dit vervolgens naar wat onze hersenen denken te zien. Fotografeer je sneeuw in de schaduw? Kies dan voor het icoontje met het huisje-met-schaduw of het wolkje. Schijnt de zon volop? Kies dan het icoontje met het zonnetje. Schiet je in raw? Dan kun je de witbalans thuis op de computer achteraf aanpassen.

Actie!

Fotografeer je slechts het sneeuwlandschap? Dan heb je alle tijd en rust om de optimale positie en belichting te kiezen, het landschap loopt immers niet weg. Dat is wel anders bij het fotograferen van sneeuwactiviteiten! Skiërs, sleeërs en snowboarders razen over de piste en dat vereist van jou en je camera een (pro)actieve instelling. Gelukkig is actiefotografie in sneeuwlandschappen vaak prima te doen. De witte achtergrond weerkaatst immers veel licht. Die natuurlijke reflector licht enerzijds schaduwen op en maakt anderzijds snelle sluitertijden mogelijk zonder dat je hoge iso-waardes hoeft te selecteren.

Foto: dennisvdwater
Vraag je modellen om op een vooraf afgesproken plek voorbij te skiën, zodat je je compositie bij voorbaat kunt maken en weet waar je moet scherpstellen.

Snelle actie kun je op verschillende manieren vastleggen. Zo kun je een model haarscherp ‘bevriezen’ op je foto’s door voor een snelle sluitertijd te kiezen (bijvoorbeeld 1/1000 sec of hoger), scherp te stellen op de plek van de actie en af te drukken als je model langs zoeft. Stel je camera in ieder geval in op continu transport, zodat je meerdere foto’s per seconde kunt maken. Kies ook voor continue scherpstelling om je onderwerp steeds in focus te houden tijdens de actie.

Je kunt ook juist voor een langere sluitertijd kiezen (bijvoorbeeld 1/125 sec of lager) en je camera met het model ‘meetrekken’ tijdens de actie. Met wat oefening zul je zien dat de achtergrond wazig wordt, maar je model scherp op de foto staat.

Plezier

Wil je sleeënde kinderen fotograferen, pak dan je telelens en stel je onder aan de heuvel op. Fotografeer de sleeërs recht van voren of schuin van opzij en focus met name op de uitgelaten gezichtsuitdrukkingen! Dat geldt ook voor sneeuwballengevechten. De lol van de deelnemers aan zo’n gevecht is het leukst. Ga dus plat in de sneeuw liggen voor spectaculaire groothoekbeelden of neem je telelens voor sprekende actieportretten. Ook snowboarders en freestyle skiërs zijn een geliefd onderwerp van winterfotografen. Vanuit een laag standpunt achter of naast een springschans kun je de meest fantastische actiefoto’s maken.

Foto: FotoNvS
Zoek naar verrassende invalshoeken. Door het monotone wit komen kleurige onderwerpen soms erg mooi uit!

Compositie

De fotografische regels voor landschapsfotografie in de sneeuw zijn identiek aan die voor landschapsfotografie zonder sneeuw. Ware het niet dat je veel minder kleuren, vlakken, vormen en patronen zult zien in het besneeuwde landschap en je dus nog beter moet nadenken over je compositie! Zorg bijvoorbeeld altijd voor een herkenbare voorgrond (zoals een setje ski’s, takken of een sneeuwpop), een middensectie (de skilift, kleurige huisjes of bomen) en een achtergrond (een bergrug of opvallende wolken) in je foto’s. Zo krijgt je foto diepte en wordt hij minder plat en fantasieloos. Zorg ook dat er mensen of dieren in je foto’s staan. Die levende elementen geven een gevoel van schaalgrootte aan je landschap, maar voegen ook een sprankje leven toe. En dat is vaak nét wat zo’n weids, wit, koud landschap nodig heeft. Bedenk bovendien dat je niet alleen sneeuwlandschappen kunt fotograferen in de bergen of op het platteland. Ook de stad verandert in een Anton Pieck-achtige setting.

Lijnen

Maak bij winterlandschappen ook zo veel mogelijk gebruik van lijnen (zoals de skilift, rijen bomen of een wandelpad) en laat deze diagonaal door je foto lopen. Dat heeft een dynamisch effect en leidt het oog van de kijker door de foto. Fotografeer landschappen bij voorkeur vroeg of laat op de dag, wanneer er interessante schaduwpartijen ontstaan die diepte creëren. Speel ook met de lichtinvalshoek. Met licht van opzij worden oneffenheden geaccentueerd, zoals windpatronen in de sneeuw en de scherpe toppen van dennenbomen.

Foto: NeverPressRewind
Vergeet niet om op je wintersportvakantie ‘alledaagse zaken’ zoals de skilift en de bergachtige omgeving te fotograferen! Het geeft duiding aan je sneeuwfoto’s.

Kleuren

Positioneer kleuren op de voorgrond of in de middensectie van je foto die mooi contrasteren met de witte achtergrond. Denk aan fel rood, geel of groen. Vermijd juist grijs, zwart of pastelkleuren, die doen vaak afbreuk aan je foto. Een polarisatiefilter kan de strakblauwe lucht intenser maken, kleuren meer pit geven en besneeuwde takjes nog meer nadruk geven.

Let bij sneeuwfotografie ook extra goed op storende elementen in je foto’s. Uiteraard het bekende rode autootje van de postbode, hoogspanningskabels en elektriciteitshokjes, maar ook sporen van autobanden of je eigen voetstappen! Ze kunnen het effect van een maagdelijk sneeuwdek compleet verstoren.

Wil je álle ins en outs over de compositie van je foto leren, volg dan op de Zoom Academy de cursus Compositie.