Review - Sony A6700

28 augustus 2023 07:39
redactiezoomnl

De nieuwe A6700 lijkt op het eerste gezicht de zoveelste variant binnen de bekende A6xxx-lijn van aps-c-systeemcamera’s. Maar schijn bedriegt: Sony heeft wel degelijk een fors vernieuwd cameramodel gepresenteerd.

De A6700 is de eerste ‘klassieke’ aps-c-systeemcamera sinds de presentatie van de A6600 anno 2019. Daarmee bedoelen we dat-ie niet ontwikkeld is als vlogcamera, maar als allround-foto- en videocamera. Sony’s nieuwste is een echt vlaggenschip bomvol functies. Daar hangt wel een pittig prijskaartje aan: de camera is duurder dan vergelijkbare concurrenten.

De grootste vernieuwingen zijn de ‘back-illuminated’ Exmor R-beeldsensor met 26 effectieve megapixels en de BIONZ XR-processor. Daarnaast zijn HEIF als bestandsformaat en diverse AF-functies uit de A7-reeks overgenomen. Ook heb je meer videomogelijkheden dan voorheen, zoals 4K tot 60p dankzij de eigen 6K-oversampling-technologie van Sony, S-Cinetone en S-Log3. De toevoeging van een tweede instelwiel voorop is eveneens een welkome aanvulling. Daardoor kun je de camera nu volledig met duim en wijsvinger bedienen, wat de ergonomie ten goede komt. Jammer is wel dat de ‘joystick’ van de A7-modellen niet overgenomen is. Dat zou met name bij het kiezen van je AF-punt nóg prettiger werken.

AF-systeem

De beeldsensor heeft 759 AF-fasedetectiepunten over pakweg 93% van het oppervlak, waardoor het AF-systeem praktisch overal in beeld het onderwerp kan herkennen. Die onderwerpen kunnen naast mensen, dieren en vogels nu ook auto’s, treinen, vliegtuigen en insecten zijn. Het AF-systeem werkt al bij zeer weinig licht en maakt gebruik van AI. De oogherkenning is geoptimaliseerd en de camera herkent menselijke houdingen, waardoor hij razendsnel het hoofd en de ogen kan vinden. Ook de realtime AF-tracking is verbeterd. In praktijk werkt dit alles uitstekend, zeker met moderne objectieven met lineaire XD-motoren.

De combinatie van 26 megapixels, een snellere processor en het rappe AF-systeem zorgt voor schone, haarscherpe beelden tot pakweg iso 1600. Daarboven zie je in raw wat kleurruis verschijnen in donkere beeldpartijen. Bij de jpeg-foto’s direct uit de camera is dit minder zichtbaar, maar bij raw zul je in de nabewerking dus wat moeten corrigeren. Is dit erg? Nee, want zó vaak gebruik je dergelijke iso-waarden niet (tenzij je alleen maar astrofotografie beoefent). Bovendien valt het bij normale vergrotingen niet op. Het is alleen wel iets om rekening mee te houden als je veel op de auto-iso-stand werkt. Verder niets dan lof over de beeldkwaliteit!

Is de A67000 een verbetering ten opzichte van de A6600? Absoluut! De camera is helemaal bij de tijd en een echte, zeer complete allrounder voor zowel startende als gevorderde fotografen en videomakers. De beeldkwaliteit is dik in orde voor normaal gebruik en de AF-prestaties zorgen ervoor dat je zorgeloos kunt fotograferen en filmen.