Photoshop maskers tot in de perfectie: meer dan zwart en wit

13 september 2021 03:19
redactiezoomnl

Naast het werken met een wit of zwart penseel, kun je ook een selectie in één keer opvullen, werken met grijze penselen of werken met verlopen. Door deze technieken toe te passen, kun je professionele resultaten behalen. Je leert er meer over in dit artikel.

Maskers vullen

Naast het schilderen met zwart en wit, kunnen we ook selecties of hele maskers vullen met een gekozen kleur. Zo kunnen we nog sneller werken.

Vliegtuig

In het vorige onderdeel leerde je hoe je het vliegtuig boven de koeltoren kon laten vliegen. We gaan nu verder met dit bestand om het één en ander uitgebreider toe te lichten.

Het Photoshop-bestand heeft twee lagen: één met de koeltoren en één met het vliegtuig. We lieten eerder al zien dat je vanuit een selectie eenvoudig een laagmasker maakt. Heb je dat gedaan, verwijder dan dat masker door erop te rechtsklikken en kiezen voor Laagmasker verwijderen. Maak nu een nieuw wit laagmasker aan. Dit betekent dat de hele laag zichtbaar is.

Het laagmasker is volledig wit, dus we zien het vliegtuig met de blauwe lucht in beeld.

Zwart laagmasker

 Nu gaan we het masker in één keer vullen met zwart om alles te verbergen. Daarvoor ga je naar het menu Bewerken / Vullen, of druk op de toetscombinatie Shift+Backspace.

Wanneer je voor het eerst in dit dialoogvenster komt, staat bij Inhoud de Voorgrondkleur geselecteerd. Hiermee wordt de kleur bedoeld die als voorste staat, onderaan in je gereedschapsbalk. Bij ons staat daar momenteel een witte kleur. We willen dus niet dat er gevuld wordt met deze kleur. Kies in de lijst achter Inhoud simpelweg voor Zwart en klik daarna op OK. De laag met het vliegtuig is nu in één keer verborgen achter een zwart laagmasker.

Het dialoogvenster Vullen.
We hebben nu in één keer een zwart laagmasker.

Onderwerp selecteren

We gaan het vliegtuig weer selecteren, net als we in de vorige les deden, en maken gebruik van Onderwerp Selecteren. Ga hiervoor dit keer naar het menu Selecteren / Onderwerp. Ondanks dat het vliegtuig momenteel is verborgen, krijg je nog steeds een zeer accurate selectie van het vliegtuig.

Let op dat deze functie in de nieuwste functie van Photoshop sterk is verbeterd, en dat als je oudere versies gebruikt deze functie of ontbreekt, of niet zo goed werkt als in de huidige.

Ondanks dat het vliegtuig verborgen is door het zwarte masker, kunnen we het wel selecteren.

We willen in ons laagmasker nu deze selectie vullen met wit, om het vliegtuig weer zichtbaar te maken. Daarvoor zouden we weer naar Bewerken / Vullen kunnen gaan, maar in dit geval gebruiken we een handige sneltoets. Wit is momenteel onze voorgrondkleur, en dat betekent dat we, met in het Lagenpaneel het laagmasker geselecteerd, met de toetscombinatie LinkerAlt+Backspace of op een Mac Option+Backspace de huidige selectie kunnen vullen met de voorgrondkleur. Ons vliegtuig is dan ineens weer zichtbaar!

Het is ook mogelijk om met een sneltoets ineens te vullen met de actieve achtergrondkleur. Hiervoor gebruik je de sneltoets Ctrl+Backspace of Cmd+Backspace. Welke je gebruikt is dus afhankelijk van of je iets wilt verbergen of zichtbaar wilt maken, en wat de huidige voor-of achtergrondkleur is.

Gebruik een toetscombinatie om heel makkelijk je selectie te vullen in het laagmasker.

Werken met grijs

Werken met zwart om elementen uit je afbeelding te verbergen en wit om ze tevoorschijn te halen, zijn niet onze enige opties. We kunnen ook werken met tinten van grijs om gedeeltelijke transparantie te bereiken.

Twee lagen maken

Als voorbeeld gaan we weer aan de slag met de schildpad met het eiland. Je maakt dit keer zelf de compositie. Open het oefenbestand 5.3-Penseeldekking-1 in Photoshop. Sleep vervolgens vanuit Verkenner of Finder 5.3-Penseeldekking-2 naar dit het Photoshop-document. De schildpad wordt nu geplaatst in transformatiemodus: schaal en roteer de laag gelijk tot deze de gewenste positie en afmetingen heeft.

We openen eerst het bestand met het eiland in het meer van Bled.
De schildpad transformeer je gelijk naar het gewenste formaat.

Eiland selecteren

De volgende stap is om het eiland te selecteren, en deze selectie dan te verbergen in de schildpad-laag. Dit doen we door de laag met de schildpad tijdelijk te verbergen door het oogje van de laag uit te zetten. Klik daarna de achtergrondlaag aan, en laat Photoshop het werk doen via het menu Selecteren / Onderwerp. Het eiland wordt nu als een selectie geladen.

Onze selectie is nog niet perfect. Er zijn een aantal elementen van het eiland niet mee geselecteerd, zoals een deel van de kerktoren en een paar van de rode daken. Deze corrigeren we door het penseel Snelle selectie aan te zetten, en te klikken op deze elementen om ze aan de selectie toe te voegen.

Laat Photoshop het onderwerp van de achtergrondafbeelding selecteren.
Met het penseel Snelle selectie voegen we de kerktoren en rode daken aan de selectie toe.

Masker op schildpad

Nu hebben we de gewenste selectie, en maken we de schildpad weer zichtbaar door te klikken op het oogje. Zorg ook dat je de laag met het schildpad de actieve laag maakt, door erop te likken in het Lagenpaneel. We willen immers de selectie maskeren op deze laag.

Maak van de schildpad de actieve laag.

Als we nu een laagmasker toepassen, krijgen we het tegenovergestelde van wat we willen: de schildpad wordt nu alleen zichtbaar binnen de selectie (afbeelding maskers-41). We kunnen dit oplossen door een masker toe te passen met de Alt/Option-toets ingedrukt om een zwart laagmasker toe te passen. Heb je het masker al toegepast, dan kun je het ook omkeren door het laagmasker in het Lagenpaneel te selecteren en dan te drukken op Ctrl+I of Cmd+I.

Dit is het tegenovergestelde van wat we willen.

Pas de positie van de schildpad nog wat aan zodat het eiland helemaal netjes op het schild staat. Zoals je al eerder hebt gezien, moet je daarvoor de laag en het masker van elkaar ontkoppelen door de schakel ertussen uit te zetten.

Ontkoppel de lagen en manoeuvreer de schildpad naar een nette positie.

Realistisch

Nu we al deze voorbereidingen hebben gemaakt, is het tijd om de schildpad nog verder te bewerken. Het idee is om het te doen lijken alsof deze in het water zwemt, en niet erbovenop drijft. Hiervoor willen we gedeeltelijke transparantie hebben van bepaalde delen van de schildpad, maar niet van de schildpad als geheel. Zouden we namelijk simpelweg de hele schildpad doorzichtig maken door de dekking van de laag te wijzigen, heeft dit geen realistisch effect.

We willen simuleren dat sommige delen van de schildpad dieper in het water liggen dan andere delen. Dus alleen bepaalde delen van de schildpad moeten een afwijkende dekking hebben.

Maken we de hele schildpad doorzichtig, dan geeft dit geen realistisch effect.

Penseeldekking

Dit effect gaan we bereiken door eigenlijk gewoon met zwart te schilderen in het masker zoals voorheen, maar dit keer met een lagere penseeldekking.

Zoals lagen een eigen dekking hebben, hebben penselen dat ook. Wanneer we de dekking van een penseel verlagen naar bijvoorbeeld 50%, zullen alle streken van ons penseel voor de helft transparant zijn. Wanneer we werken met maskers, oftewel zwart en wit, uit zich dit in schilderen (of vullen) met een grijswaarde van 1 tot 99%.

Willen we een laag uit onze afbeelding op een bepaalde plek 30% doorzichtig maken, dan stellen we onze penseeldekking voor het laagmasker in op 70%.

Dit doe je door het gereedschap Penseel aan te zetten (sneltoets B), en bovenaan in de menubalk te kijken. Daar vind je de Dekking terug.

In de bovenbalk zie je de dekking van je penseel.

Penseel aanpassen

Voor het gewenste effect zetten we onze penseeldekking op 30%. Dit kun je op verschillende manieren doen. Je kunt met de muis op het woord Dekking gaan staan en naar links slepen om de dekking te verlagen. Of je kunt, wanneer het penseelgereedschap geselecteerd is, de cijfertoetsen van je toetsenbord gebruiken om de dekking gemakkelijk in te stellen op de gewenste sterkte. Druk je op 3, dan zet je de dekking op 30%. Druk je tweemaal snel achter elkaar op de 5 drukken, dan gaat de dekking naar 55%. Als je op 0 drukt, stelt Photoshop de dekking weer in op 100%.

Voor het beste resultaat willen we een vrij groot penseel met een lage hardheid. Dit kunnen we instellen met de eerder behandelde sneltoetsen, of via de penseelinstellingen die we vinden als we ergens in de afbeelding klikken met de rechtermuisknop.

We kiezen een groot penseel met lage hardheid.

Schilderen

Nu kun je gaan schilderen met het penseel over alle delen van de schildpad die in het water liggen. Let op: als je tussendoor de muis loslaat en nogmaals over een gebied schildert, wordt het effect verdubbeld. Je wilt daarom in één vloeiende handeling schilderen voordat je de muis loslaat.

Je schildpad is nu al deels doorzichtig, zo’n 30%. Dat betekent dat we het water onder de schildpad deels kunnen zien, waardoor de schildpad in het water lijkt te liggen. Voor een realistischer effect, is het zaak om de delen die dieper in het water liggen – zoals delen van de vinnen en de randen van het schild – nóg iets transparanter te maken dan de rest. Dit doe je door nogmaals met een iets kleiner penseel over deze gebieden te schilderen.

Waar nodig kun je dus meerdere keren schilderen. En je kunt met wit als voorgrondkleur schilderen om elementen weer minder transparant te maken.

Schilder met ingedrukte muisknop over de delen van de schildpad die onder water liggen.
Probeer een zo realistisch mogelijk resultaat te bereiken.

Schaduwen

De laatste puntjes op de i zijn de schaduwen van de bomen. Deze lijken nog geen realistisch onderdeel van het geheel te zijn, omdat we daar doorheen de schildpad niet kunnen zien. De bomen en de schaduwen daarvan zijn onderdeel van de onderliggende afbeelding, dus deze kunnen we niet met een zwart masker doorzichtiger maken. Dit moet nu met wit: hiermee zorgen we dat we juist meer schildpad zien.

Om dit overtuigend te doen, maken we ons penseel nog iets kleiner en zetten we de dekking daarvan op 20%. Vervolgens schilderen we gewoon over de schaduwen die de bomen op het water laten vallen.

Zorg dat je de schaduwen van de bomen iets minder zichtbaar maakt.
Het eindresultaat van deze bewerking.