Fashionfotografie workshop met Nikon

27 maart 2020 10:13
partnerredactie

Voor fashionfotografie zijn een goede voorbereiding en een goed team van groot belang. Maar ook tijdens de shoot komt er veel bij kijken. Vijf Zoomers mochten een workshop volgen van Roxanne Letterie, die hen meenam in het hele proces en voorzag van handige tips. Nikon had voor deze dag apparatuur beschikbaar gesteld die de deelnemers mochten testen, wat voor een extra spannende dimensie zorgde.

#brandedcontent - Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Nikon.

Bekijk de video van de workshop fashionfotografie


De workshop vindt plaats in het funky interieur van Restaurant Miyagi and Jones in Haarlem. Ieder hoekje ziet er weer anders uit, waardoor er volop mogelijkheden zijn voor verschillende foto-settings. Er hangen prachtige creaties van designer Rosalie Boonstra klaar voor de modellen. Terwijl zij in de visagie en styling zitten, neemt fotograaf Roxanne Letterie de deelnemers mee in de voorbereiding van een fashionshoot en geeft ze hun tips voor tijdens het fotograferen.


Tips voor fashionfotografie

Tip 1: 'Het is handig om te beginnen met een moodboard', vertelt Roxanne: 'Bedenk daarbij of je in een studio wilt fotograferen of liever op locatie, wat het doel is van de shoot en wat je wilt uitbeelden. Verzamel soortgelijke beelden en maak daar een mooi moodboard van. Dit helpt ook bij het vinden van een goed team.'

Tip 2: 'Fashionfotografie is echt teamwork', vervolgt Roxanne: 'Omring je met mensen die al ervaring hebben in de fashionfotografie. Spreek van tevoren goed af wat je wilt maken en hoe je het wilt aanpakken, maar laat zeker ruimte voor inbreng van je team.'

Tip 3: 'Je hoeft niet volgens het boekje te fotograferen. Zoek eens een interessante hoek op: iets anders dan recht van voren.'

Tip 4: 'Ook het poseren van het model mag anders. Probeer je model te begeleiden hierbij. Laat vaak zien wat je hebt gefotografeerd, zodat je samen met het team kunt bepalen wat niet goed werkt en wat juist wel. Het model kan haar of zijn poses hierop afstemmen.'


Foto: Roos Oosterbroek - AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR
Nikon D780 • ISO 100 • f/2.8 • 1/30 SEC • 50 MM
Model: Maruschka Sahiboe


Aan de slag

'Meestal kun je de eerste vijftig foto's van een fashionshoot wel weggooien, omdat zowel het model als de fotograaf erin moet komen', vertelt Roxanne. 'Met die opmerking ben ik het eens: ik moest inderdaad even wennen', beaamt deelnemer Roos. Al snel hebben de deelnemers en modellen hun draai gevonden en wordt er enthousiast geflitst.


Foto: Joris Brouwer - AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G
Nikon Z 6 • ISO 100 • f/3.2 • 1/60 SEC • 58 MM
Model: Maruschka Sahiboe


Foto: Joris Brouwer - AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED
Nikon Z 6 • ISO 200 • f/6.3 • 1/80 SEC • 28 MM
Model: Linda Hastrich
Designer: Rosalie Boonstra


Lichtopstelling

Robert: 'Doordat we gebruikmaken van twee lichtopstellingen en twee modellen, is er voldoende tijd en mogelijkheid om de verschillende objectieven goed uit te proberen. De ene lichtopstelling heeft een 150cm-octagon (een achthoekige softbox) en de andere een beautydish. In beide gevallen zorgt dit voor een dynamische foto. Door het gebruik van één enkele lichtbron ontstaat een sterk contrast, wat perfect is voor de kleding. De schaduwen in het gezicht kunnen hierdoor echter wel donker worden. Maar met de Nikon-fullframe-camera's is dit verschil prima terug te halen in de nabewerking.'


Foto: Denise Pronk - AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED
Nikon D750 • ISO 100 • f/3.5 • 1/125 SEC • 28 MM
Model: Linda Hastrich


Verrassende objectieven

De meeste deelnemers geven aan gewoonlijk niet snel een groothoekobjectief te pakken voor portret- of fashionfotografie. Ze zijn echter erg positief verrast door het gebruik van de NIKKOR 28mm f/1.4E ED. Denise: 'Ik vond hem heel fijn werken op deze locatie door de beperkte ruimte. Perfect voor het maken van full-body- en half-bodyshots, waarbij ik ook nog de ruimte in de compositie kan betrekken. Het objectief geeft me de vrijheid om vanuit verschillende standpunten te fotograferen. Dit objectief heeft mij het meeste verrast. De foto's zijn mooi scherp en de serie die ik met dit objectief heb gemaakt, is mijn favoriet!' Jisca gebruikt het 28mm-objectief voor het maken van een beautyshot en concludeert: 'Ook als ik dicht op het model stond, had de lens geen enkele moeite met scherpstellen. De foto's zijn superscherp.'


Foto: Robert Molenaar - AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G
Nikon D610 • ISO 100 • f/8 • 1/180 SEC • 58 MM
Model: Maruschka Sahiboe


Roos is erg verrast door de NIKKOR 105mm f/1.4E ED. 'Ik heb een voorliefde voor portretten, maar had nog nooit gehoord van een 105mm-objectief. Dus dat wilde ik wel even proberen. In de nabewerking viel mij op hoe ontzettend scherp de beelden zijn. Zó scherp dat je alle details ziet. Hoewel dat meer tijd kost in de nabewerking van de huid, werkt dit juist erg goed voor de ogen. Daarin zie je alle mooie details van de iris. Ik ben fan!' Joris vult aan: 'In deze beperkte ruimte was het wel een uitdaging om met 105 mm een mooie compositie te maken. Voor ik het wist, lag ik ergens in de hoek te fotograferen. Alles voor een mooi plaatje! De lens is enorm scherp en ook de autofocus is redelijk snel op mijn Nikon Z 6 camera met de FTZ-adapter.'


Foto: Jisca Kuijpers - AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G
Nikon D750 • ISO 100 • f/6.3 • 1/100 SEC • 58 MM
Model: Linda Hastrich
Designer: Rosalie Boonstra

Robert gaat met de NIKKOR 58mm f/1.4G aan de slag en vertelt naderhand: 'De bokeh blijft mooi rond over het hele beeld en vertekent niet in de hoeken, zoals dat bij vaste brandpunten vaak het geval is. Het objectief geeft een contrastvol en opvallend schoon beeld. De betrouwbaarheid en de beeldkwaliteit zijn prima te noemen.' 'Wat mij opviel aan dit objectief, was de snelle en stille autofocus', vult Jisca aan: 'Alle foto's zijn heel scherp en elk detail is op de foto goed te zien.'

Met dank aan:

Modellen: Maruschka Sahiboe en Linda Hastrich

Visagie: Celine Haring

Styling: Yoni Zuijderwijk

Designer: Rosalie Boonstra

Locatie: Restaurant Miyagi and Jones, Haarlem

Joris Brouwer: ervaringen met de NIKKOR 28mm, 58mm en 105mm bij fashionfotografie

Zaterdag ochtend spring ik vroeg in de auto naar Haarlem, waar de workshop fashionfotografie plaatsvindt in restaurant Miyagi and Jones. Een dag waar we met een aantal fotografen in de wereld van de fashionfotografie duiken en daarbij wat mooie objectieven van Nikon mogen testen.


Foto: Joris Brouwer - AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED
Nikon Z 6 • ISO 640 • f/14 • 1/40 SEC • 28 MM

Ik ontmoet de andere fotografen, en natuurlijk Roxanne Letterie. Na een korte kennismaking begint Roxanne met de workshop. Ze beschrijft haar fotografieproces van begin tot eind. Van het zoeken naar een geschikt model, styling, visagie, locatie en lichtopstelling. Het wordt duidelijk dat een goede voorbereiding van de shoot van belang is voor een mooi eindresultaat. Ook geeft ze de tip om een moodboard te maken om het team mee te nemen in wat je wilt gaan uitbeelden. Na de theorie is het tijd om zelf aan de slag te gaan.


Foto: Joris Brouwer - AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED
Nikon Z 6 • ISO 800 • f/10 • 1/80 SEC • 105 MM


NIKKOR 105mm f/1.4E ED

Nikon heeft gezorgd voor een mooie collectie van lenzen. De 105mm 1.4, de 58mm 1.4 en de 28mm 1.4 spreken mij het meeste aan. Ook omdat ik deze lenzen zelf niet in de collectie heb, lijkt het mij goed deze aan de tand te voelen. Ik start met de 105mm. Een prachtige portretlens. In de ruimte waarin we vandaag de workshop hebben is het soms lastig om met 105mm een mooie compositie te maken, en voor ik het weet lig ik ergens in de hoek te fotograferen. Alles voor een mooi plaatje. De lens is enorm scherp en ook de focus is redelijk snel op mijn Nikon Z 6 camera met de FTZ adapter.


Foto: Joris Brouwer - AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G
Nikon Z 6 • ISO 100 • f/3.2 • 1/60 SEC • 58 MM


NIKKOR 58mm f/1.4G

Tijd om te wisselen naar een ander objectief: de 58mm 1.4. Ik ben benieuwd wat deze lens anders maakt dan de veel goedkopere 50mm lens van Nikon. Een nieuwe set met een ander model en ik ga met de lens aan de gang. Ook met deze lens is de focus redelijk vlot op de Z 6. De 58mm bevalt mij wel, al zou ik er wat meer mee moeten schieten om het verschil met de 50mm echt duidelijk te krijgen. Het is een liefhebberslens. De foto's zijn mooi van kleur en het microcontrast van de lens is duidelijk te zien bij de foto's op de computer.


Foto: Joris Brouwer - AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G
Nikon Z 6 • ISO 100 • f/5.6 • 1/30 SEC • 58 MM


NIKKOR 28mm f/1.4E ED

Nu de 28mm 1.4. Hiermee probeer ik wat andere hoeken op te zoeken om het model te fotograferen. Alles wat dichterbij de lens komt wordt groter en daar kun je in de compositie gebruik van maken. Ook deze lens is weer prachtig scherp. Je merkt dat je hier met professioneel glas te maken hebt. Na ook met deze lens een serie foto's gemaakt te hebben is de dag alweer bijna ten einde. We praten nog wat na en iedereen is enthousiast over de gevolgde workshop. Roxanne heeft ons een mooie kijk in de keuken van de fashionfotografie gegeven en ik neem zeker een aantal tips mee waar ik in mijn fotografie wat mee kan.


Foto: Joris Brouwer - AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED
Nikon Z 6 • ISO 200 • f/6.3 • 1/80 SEC • 28 MM


Favoriet: 105mm en 28mm

Qua lenzen zijn de 105mm en de 28mm mijn favoriet. Ze kunnen zo een mooi plekje in mijn tas krijgen en zijn prima geschikt voor mijn bruidsfotografie. De 58mm zou ik nog wel eens wat vaker mee willen schieten. Misschien huur ik deze nog wel een keer voor een weekeinde. Roxanne, Zoom en Nikon bedankt voor deze leerzame workshop.

Over Joris Brouwer

Ik ben Joris Brouwer, 50 jaar en kom uit Roderwolde. Getrouwd en vader van een zoon van 20 en een dochter van 4. Ik fotografeer al heel wat jaren, en de afgelopen 5 jaar deels professioneel naast mijn baan. De gebieden waar ik het meest in actief ben, zijn trouwfotografie en portretfotografie. Ik vind het mooi om emotie vast te leggen in een foto. Ook concertfotografie vind ik erg leuk om te doen! Verder experimenteer ik graag met flitslicht.

Jisca Kuijpers ervaringen met fashionfotografie en NIKKOR primes

Samen met 4 andere fotografen mocht ik deelnemen aan een fashionfotografie workshop, onder begeleiding van fotografe Roxanne. Nikon zorgde voor een aantal lenzen die wij deze dag mochten testen. Na de kennismaking met het team kregen we uitleg van Roxanne hoe de dag eruit zou gaan zien. Ook vertelde zij hoe je vanaf de eerste stap een shoot uitwerkt tot het eindresultaat. Zo kregen we tips over het maken van een moodboard, het zoeken van een goed team en hoe belangrijk duidelijke communicatie onderling is. Roxanne vertelde ons dat er geen grenzen aan fashionfotografie zitten en je tijdens de workshop 'out of the box' mocht denken. Hierna kregen we uitleg over de diverse objectieven waarmee we die dag gingen werken.


Foto: Jisca Kuijpers - AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G
Nikon D750 • ISO 100 • f/5.6 • 1/125 SEC • 50 MM

Ik heb mij aangemeld voor de workshop omdat ik meer wilde leren over fashionfotografie. Daarnaast werk ik zelf altijd met daglicht en leek het mij een uitdaging om eens met flitslicht te werken. Ook gebruik ik altijd een zoomlens en was ik nieuwsgierig naar de verschillende primelenzen die we mochten testen.


Foto: Jisca Kuijpers - AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G: mooie details
Nikon D750 • ISO 100 • f/9 • 1/125 SEC • 85 MM


NIKKOR 85mm f/1.4G: mooie details

De eerste ronde maakte ik gebruik van de 85mm. De lens ligt goed in de hand, maar is wel wat aan de zware kant. Door de beperkte ruimte die ik tot mijn beschikking had, was het alleen mogelijk om portretten te schieten vanaf de middel van het model. De gemaakte foto's met deze lens zijn heel scherp. Elk detail is goed terug te zien in de foto.


Foto: Jisca Kuijpers - AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G
Nikon D750 • ISO 100 • f/2.5 • 1/125 SEC • 50 MM


NIKKOR 50mm f/1.4G: licht en compact

Hierna ging ik voor de 50mm. Deze voelt licht en compact aan. In deze setting hadden zowel het model als ik meer de ruimte om te bewegen. Daardoor merkte ik dat deze lens prettig werkt voor portret en full-body. Af en toe viel het mij op dat de lens moeite had met scherpstellen, zeker in een donkere ruimte.


NIKKOR 28mm f/1.4E ED: snel, stil en superscherp

Deze lens heb ik gebruikt voor beautyshots. De lens ligt goed in de hand en voelt stevig aan. De autofocus is snel en stil. Ook als ik dicht op het model stond, had de lens geen enkele moeite met scherpstellen. De foto's zijn superscherp.


Foto: Jisca Kuijpers - AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED
Nikon D750 • ISO 100 • f/5.6 • 1/40 SEC • 28 MM


NIKKOR 58mm f/1.4G: scherm met veel detail

In de laatste ronde werkte ik met de 58mm. Deze heb ik helaas maar kort kunnen gebruiken. Wat mij opviel aan deze lens was de snelle en stille autofocus. Alle foto's waren heel scherp. Elk details op de foto is goed te zien.


Favoriete lenzen: NIKKOR 24-70mm en 58mm

Tijdens de workshop heb ik de NIKKOR 24-70mm niet getest omdat ik die zelf al bezit, maar dat blijft toch wel mijn favoriete lens. Ik merk dat ik mij met een primelens wat beperkter voel, omdat ik dan niet kan zoomen. Van de primelenzen die ik tijdens de workshop mocht testen, vind ik de 58mm het prettigst om mee te fotograferen. Deze stelde net wat beter scherp dan de 50mm en bood mij de mogelijkheid om in de huidige opstelling voor zowel portret als full-body te gaan.


Foto: Jisca Kuijpers - AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G
Nikon D750 • ISO 100 • f/6.3 • 1/100 SEC • 58 MM


Tot slot

Het was een leuke workshop om aan deel te mogen nemen. Het was fijn dat je met vragen terecht kon bij fotografe Roxanne, en Emile van Nikon. Daarnaast vond ik het leerzaam om met de andere fotografen ervaringen te delen en deze workshop samen te doen. Ik vond het een uitdaging om met flitslicht te werken, maar onder begeleiding van Roxanne is dit goed gegaan en ben ik tevreden met het eindresultaat.

Ook was het erg leuk om met een creatief team samen een idee uit te kunnen werken. De locatie was ideaal, omdat we steeds in een iets andere setting konden shooten. In combinatie met de verschillende outfits en de diverse lenzen leverde dit verrassende resultaten op.

Over Jisca Kuijpers

Mijn naam is Jisca Kuijpers. Ik ben 23 jaar, waarvan nu 3 jaar hobbyfotograaf. Afgelopen jaar ben ik de eigenaar geworden van de Nikon D750. Ik fotografeer altijd met de Nikkor 24-70mm 2.8 lens. Mijn specialisatie is portretfotografie. Vaak zijn dit modellen of kinderen. Maar af en toe komt daar ook balletfotografie tussendoor. Sinds kort ben ik mij gaan focussen op bruiloften, waardoor ik ook met meer koppels en gezinsshoots te maken krijg. Als klein meisje kreeg ik mijn allereerste camera. Een simpele variant, maar het begin van een levenslange hobby. Wanneer ik ging wandelen in het bos, nam ik mijn camera mee en maakte ik tussen het lopen door foto's van de natuur. Al gauw nam ik mijn camera mee naar diverse uitjes en vakanties. Ik voelde dat ik mijn creativiteit ergens in kwijt kon. Langzamerhand ontdekte ik de kunst van het fotograferen van mensen en het bijbehorende photoshoppen.

Review Roos Oosterbroek: fashionfotografie met Nikon en Zoom

Als Nikon-fotograaf is het natuurlijk onwijs leuk om in een dag tijd, op een gave locatie, onder begeleiding verschillende objectieven te mogen testen. Op die manier wordt je eigen creativiteit uitgedaagd, merk je duidelijk verschil tussen de objectieven en voel je ook direct aan welke het beste bij jouw fotografie-stijl aansluit. Sommige objectieven hebben mij verrast en andere passen niet bij mijn fotografie-stijl.


Foto: Roos Oosterbroek - AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED
Nikon D780 • ISO 100 • f/7.1 • 1/25 SEC • 105 MM


Nikon D780 body

Op 28 februari heb ik het mijzelf extra moeilijk - of leuk, net hoe je het bekijkt - gemaakt, door ook meteen met een andere camera te fotograferen, namelijk de Nikon D780. Zelf schiet ik met de D800, maar wat kan het kwaad om voor een dag te upgraden naar een nieuw model. Geen kwaad, want ik werd direct enthousiast over de nieuwe features, touch-screen en de handzaamheid. Het is een zware machine, maar toch ligt het fijn in de hand en voel je meteen dat je met een dergelijke body écht serieus genomen wordt. Zelf schiet ik af en toe met een systeemcamera. Over het formaat van een dergelijke camera krijg ik vrijwel altijd een opmerking.


AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED

Eigenlijk vind ik alles met betrekking tot beeld en compositie interessant. Ik heb een voorliefde voor close-up portretten en voel mij daar ook direct meer in thuis dan bij full body shots. Bij dat laatste focus je meer op de houding en de omgeving - het algehele plaatje - dan dat je de ogen laat spreken. En laat ik nou net houden van sprekende ogen... Toch vond ik het leuk mezelf uit te dagen en ook direct te starten met het testen van het 28mm objectief.


Foto: Roos Oosterbroek - AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED
Nikon D780 • ISO 100 • f/8 • 1/160 SEC • 28 MM

De eerste set tijdens de workshop leende zich goed voor het gebruik van deze lens. De omgeving was interessant door het lijnenspel. Het licht op het model kwam zowel van voren als van achteren. Daarbij maakte haar outfit het plaatje af. Nu was het aan mij om zowel het model goed te instrueren, als op de compositie en de rechte lijnen te letten. Roxanne, de workshopleider, vertelde al dat je meestal de eerste 50 foto's van een fashion shoot kan weggooien, omdat zowel het model als de fotograaf moet inkomen. Met die opmerking ben ik het eens, ik moest inderdaad even wennen. Het objectief is ver uit mijn comfortzone. De eerste indruk van dit objectief is dat het snel reageert, ook in het donker. Dat werkt prettig met fashionfotografie, omdat de ruimtes waarin flitslicht gebruikt wordt meestal aan de donkere kant zijn. De foto's zijn mooi scherp. Dus al met al is deze lens voor zijn doel onwijs interessant en voor mij even wennen.


Foto: Roos Oosterbroek - AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED
Nikon D780 • ISO 100 • f/10 • 1/125 SEC • 28 MM


AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

Het objectief dat mij verbaasd heeft door zijn scherpte, effect en kleuren is toch wel de 105mm. Ik ben iemand met een voorliefde voor portretten. Het liefst van de meest karakteristieke typen. Het beeld hoeft niet mooi te zijn, zolang het maar interessant is en een verhaal vertelt. Deze portretlens was voor mij helemaal nieuw. Ik had nog nooit gehoord van een 105mm-objectief. Dan moet ik die toch wel even proberen. Ik heb de lens goed kunnen testen in een omgeving met redelijk wat licht. In een donkere omgeving merkte ik dat de lens niet zo goed automatisch scherpstelde waardoor veel van mijn beelden onscherp waren. Dat werkt niet prettig wanneer je met een model werkt. Dan komt het vaak voor dat de houding en de blik klopt, maar de focus niet. Ik vind dat frustrerend werken. Maar zo lang je de lens gebruikt in een omgeving met voldoende licht doet het zijn werk. De close-ups met de rode, creatieve outfit zijn ook veruit mijn favorieten. Het past bij mijn stijl, de scherpte is onwijs en het hele plaatje klopt. In de nabewerking viel mij op dat de beelden zo scherp zijn, dat je alles op de huid ziet. Dat kost meer tijd in de nabewerking van een dergelijke close-up, maar voor de scherpte van de ogen werkt dit juist heel goed, omdat je alle mooie details in de iris terugziet. Ik ben fan!


Foto: Roos Oosterbroek - AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED
Nikon D780 • ISO 100 • f/5 • 1/125 SEC • 105 MM


AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Tot slot heb ik de zoomlens nog mogen testen. Voor zijn doel is dit een perfecte lens. Op een set waar je zowel close als veraf wil schieten, kom je met deze lens goed uit en hoef je niet te wisselen. Zelf schiet ik altijd met een prime lens. Dus het zoomen zit van nature niet in mij en ik vergeet het ook te doen. Daardoor word ik afgeleid en verlies ik focus op het model en de compositie. Ik begrijp wel waarom de meeste fotografen lyrisch zijn over deze lens. Qua kwaliteit, prijs en mogelijkheden is dit wel een topper. Ik blijf de voorkeur geven aan een prime-lens, voor de scherpte en de kwaliteit van het beeld. Ook geef ik het liefst de voorkeur aan een diafragma van 1.4 - 2.0. Dus deze zoomlens is het niet voor mij.


Foto: Roos Oosterbroek - AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR
Nikon D780 • ISO 100 • f/2.8 • 1/30 SEC • 50 MM


Algemene indruk

Mijn algemene kennis en vakjargon is sinds de workshop van Zoom en Nikon weer bijgespijkerd. Ik merk dat ik af en toe wat vakkennis mis en heb op deze dag mijn vragen kunnen stellen. Dit was heel waardevol. Naast dat ik veel objectieven heb mogen testen, heb ik mezelf kunnen uitdagen door aan de slag te gaan met apparatuur dat ik normaliter niet gebruik. Wat ik wel miste is dat je tijdens fotograferen met flitslicht het diafragma niet helemaal open kunt zetten en daarmee kan kijken wat het effect is bij 1.4. Dit heb ik natuurlijk wel stiekem tussendoor getest op de locatie, buiten de studioverlichting. Wel had ik hier graag nog wat meer aandacht aan geschonken in samenwerking met de modellen. Maar eerlijk is eerlijk, daar was het thema van de dag niet naar. Ik vond het tot slot heel fijn zoveel verschillende mogelijkheden tot mijn beschikking te hebben - wat soms leidt tot keuzestress - tijdens deze workshop. Ik vind het jammer de nieuwste Nikon systeemcamera niet getest te hebben. Dit is een interessant alternatief voor het zwaargewicht van de fullframe. Je kunt nog steeds je verzameling objectieven er op blijven gebruiken, wat een enorme plus is. Wellicht een volgende keer!

Laat ik mij even voorstellen

Mijn naam is Roos Oosterbroek, 30 jaar en een allround freelance creative uit Amsterdam. Met ervaring als Senior Graphic Designer bij CLUSE (2017) en als stijlbewaker en Art Director bij fonQ (2016), ligt mijn passie altijd bij beeld & fotografie. Verder ontwikkel ik graag mijn kunde in design, komen gekke hersenspinsels uit short copy en mijn energie haal ik uit conceptontwikkeling. Ik ben structureel en Pietje Precies, uiteraard creatief en ook gewoon gezellig. Sinds een kort half jaar op de kunstacademie in Arnhem in 2008 ben ik begonnen met fotografie. Mijn eerste serieuze camera was een Nikon D60 met zijn kit-lens. Heel basic, door te testen met de knopjes, sluitertijd en iso heb ik mezelf het fotograferen eigen gemaakt. Het liefst fotografeer ik straatportretten, interieur en producten. Voornamelijk werk ik met stilstaande objecten en settings. Dus fashion-fotografie is een leuke uitdaging!

Robert Molenaar: flitsen, modellen en NIKKOR-objectieven testen

Samen met 4 andere fotografen ben ik uitgenodigd door Zoom.nl om een workshop fashionfotografie te volgen in het karakteristieke restaurant Miyagi and Jones in Haarlem. We gaan een praktijktest doen met verschillende Nikon-objectieven. Na een hartelijk ontvangst door fotograaf Roxanne Letterie volgt er een korte introductie. Daarin vertelt Roxanne waar je op moet letten bij het organiseren van een fashion shoot. Denk hierbij aan het samenstellen van een concept en het in grote lijnen bepalen van de stijl met o.a. de fashion stukken, locatie en het vinden van de juiste teamleden. Ondertussen was het team van modellen, visagist en stylist op de achtergrond al druk bezig met de voorbereidingen.


Foto: Robert Molenaar - AF-S NIKKOR 24-70mm VR f/2.8E ED
Nikon D610 • ISO 100 • f/5.6 • 1/180 SEC • 50 MM

Na de introductie krijgen we een toelichting over de kenmerken van de aanwezige objectieven, zoals: compressie, perspectief en achtergrond onscherpte. Voor de workshop waren er een aantal vaste brandpuntobjectieven aanwezig en twee 24-70mm f/2.8E ED VR zoomobjectieven. Tot onze verrassing had Nikon ook een Z 6 en de nieuwe Z 50 en de Nikon D780 camera meegenomen. De camera's heb ik echter niet getest, zodat ik met de camera die ik altijd gebruik goed de verschillen kan zien van de objectieven.


Foto: Robert Molenaar - AF-S NIKKOR 24-70mm VR f/2.8E ED
Nikon D610 • ISO 100 • f/9.5 • 1/180 SEC • 27 MM


Aan de slag

Voor mijn studiofotografie gebruik ik vaak een standaardlens en een 70-200mm tele-zoom. Vooraf verwachtte ik dat we tijdens de workshop in een relatief kleine ruimte gingen werken met behulp van studioflitsers. Hierdoor ging mijn voorkeur uit naar het allround 24-70mm f/2.8 zoomobjectief, 28mm f/1.4 en de 58mm f/1.4. Deze objectieven heb ik dan ook getest.

Ondanks het kleine aantal deelnemers stond Roxanne alles behalve stil en wist ze 6 verschillende looks te creëren in diverse hoekjes in het restaurant. De locatie leende zich prima voor deze fashion workshop, omdat alle hoekjes in het restaurant in een andere stijl en kleur zijn ingericht.


Lichtopstelling

Doordat we gebruikmaakten van twee lichtopstellingen en twee modellen, was er voldoende tijd en mogelijkheid om de verschillende objectieven goed uit te proberen. De lichtopstellingen bestonden uit een 150cm octagon of een beautydish. In beide gevallen zorgt dit voor een dynamische foto. Hoewel er met 1 lichtbron een sterk contrast ontstaat, wat perfect is voor de kleding, kan de schaduw wel donker worden. Maar met de Nikon fullframe camera's was dit verschil prima terug te halen in de nabewerking.

Rond de middag hadden we tijdens een goed verzorgde lunch even de tijd om bij te komen van alle indrukken.


Foto: Robert Molenaar - AF-S NIKKOR 24-70mm VR f/2.8E ED
Nikon D610 • ISO 100 • f/5.6 • 1/180 SEC • 70 MM


Bevindingen van de NIKKOR 24-70mm VR f/2.8E ED

Als eerste valt op dat dit zoomobjectief relatief groot in formaat is en deze bij het uitzoomen nog een stukje langer wordt. Maar in de basis is het een degelijk gebouwd objectief, uitgevoerd met beeldstabilisatie. Preventief heb ik de beeldstabilisatie uitgeschakeld, omdat dit bij sommige lenzen juist tot extra onscherpte leidt. Tijdens het fotograferen werkte deze lens goed en het beeld was redelijk helder. De 24mm beeldhoek is ruim voldoende voor de locatie. Het is ook zeer prettig om van groothoek ineens te kunnen schakelen naar close-up. Het studiolicht was ingesteld op een diafragma van f/8. In het algemeen is de beeldkwaliteit goed. In het hele bereik heb ik geen storende lensfouten kunnen ontdekken. Voor een volledig portret is het resultaat goed. Tijdens mijn laatste set heb ik ook nog een half portret geschoten. Hierbij merk je wel dat 70mm net te kort is. Omdat dit halve portret in een donker hoekje was, merkte ik wel dat de autofocus van mijn D610 meer begon te zoeken om het model scherp te krijgen.


Foto: Robert Molenaar - AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G
Nikon D610 • ISO 100 • f/8 • 1/180 SEC • 58 MM


Bevindingen van de NIKKOR 58mm f/1.4G

Mijn eerste indruk van deze lens is dat deze in uiterlijk wel lijkt op de 50mm, de kwaliteit in gebruik voelt hetzelfde, maar de lens is net een stukje groter. Gemonteerd op de camera is de balans goed, voor je gevoel heb je alleen een camera in handen. Persoonlijk heb ik een haat-liefdeverhouding met de 50mm f/1.4. Ik heb dit objectief bewust gebruikt in een full body-compositie met sterk tegenlicht dat van buiten kwam. Het model stond 4 meter van mij af. Een lastige lichtsituatie voor de autofocus van mijn D610. In de praktijk was de 58mm f/1.4G uiterst betrouwbaar bij het scherpstellen. Het objectief gaf een contrastvol en opvallend schoon beeld. We leerden dat het sterke punt van de 58mm is dat de achtergrondonscherpte (bokeh) met dit objectief mooi rond blijft over het hele beeld. Tijdens enkele losse beelden die ik van het restaurant zelf heb gemaakt, is er inderdaad een prachtige achtergrondonscherpte te zien, die niet vertekent in de hoeken, zoals dat bij vaste brandpuntobjectieven wel vaak ontstaat. De betrouwbaarheid en beeldkwaliteit is prima te noemen!


Foto: Robert Molenaar - AF-S NIKKOR 28mm f/1.4 ED
Nikon D610 • ISO 100 • f/16 • 1/180 SEC • 28 MM


Bevindingen van de NIKKOR 28mm f/1.4 ED

Als laatste heb ik de 28mm f/1.4G getest. Mijn eerste indruk is dat het een degelijk en professioneel objectief is. Het gewicht is al wat meer aanwezig en het objectief is nog net in balans met mijn camera. Dus nog steeds erg prettig te hanteren. Tussen een groothoek, standaard en tele-zoom zou je de 28mm f/1.4 misschien niet zo snel op je verlanglijstje zetten, maar de 28mm is bij uitstrek een zeer geschikt objectief voor fashion. In fashionfotografie is een breed perspectief voor een volledig portret juist wenselijk. Roxanne had aangegeven dat fashionfotografie niet te perfect en voorspelbaar moet zijn. De 28mm is geen standaard keuze, maar op een krappe locatie kun je hier prima mee uit de voeten. Je krijgt net dat extra beetje close & personal gevoel. In de praktijktest werkte de autofocus soepel. Ook dit objectief is scherp en contrastvol. Let wel op dat je het gezicht niet te dicht bij je kaderrand plaatst. Het algemene perspectief van de 28mm kan namelijk wat vervorming geven. Het kan daardoor juist ook gebruikt worden om het model extra lengte te geven. Door de kwaliteit en beeldhoek vind ik persoonlijk deze 28mm f/1.4 de meest verassende van de drie objectieven die ik getest heb.

Over Robert Molenaar

Ik ben 38 jaar en ik woon samen met mijn vrouw in Enschede. In het dagelijks leven ben ik werkzaam op de Universiteit Twente. Hier werk ik als R&D ingenieur in wetenschappelijk onderzoek waarin we licht functioneel gebruiken om eiwitten te bestuderen die o.a. Alzheimer of Parkinsons veroorzaken. Hierbij werken we met geavanceerde optische microscopen en ontwikkelen we nieuwe technieken om juist specifieke eigenschappen van fluorescente moleculen of virussen te bestuderen. Daarbij maak ik dagelijks gebruik van licht.

Licht is hierdoor een passie geworden en in 2015 leek het mij leuk om naast mijn werk, meer te gaan doen met licht in de fotografie. Ook ben ik met 4 fotografen vanuit de fotoclub Twente een fotostudio begonnen. Ik ben mij steeds verder gaan verdiepen in studiofotografie. In eerste instantie ben ik begonnen met 1 á 2 lichtbronnen en vanuit interesse heb ik dit al snel opgeschaald naar 4 á 5 lichtbronnen. Maar ook het gebruik van kleurengels vind ik elke keer verrassend. In mijn fotografie wil ik iets extra's toevoegen door middel van een bijzondere en passende belichting. Voor iedere fotoshoot ben ik op zoek naar iets anders. Momenteel concentreer ik mij vooral op portretten met creatief gebruik van kleurengels en beauty fotografie. De camera die ik gebruik is een Nikon D610 met daarbij een Nikon 18-35mm groothoek zoomobjectief, een 45mm prime en een 70-200mm tele-zoom. Voor mijn fotografiestijl maak ik ook gebruik van verschillende flitsapparatuur en lichtvormers.

Denise Pronk over NIKKOR-objectieven: verrassend, superscherp en multifunctioneel

Met super veel zin begon ik deze workshop waarbij mijn interesse voor fashion en fotografie samenkomen. Naast het uitproberen van de verschillende objectieven was ik ook erg benieuwd naar het gebruik van flitslicht in combinatie met portretfotografie en hoe je je model goed kunt aansturen. Zelf heb ik weinig ervaring met portretfotografie en doe ik weinig met flitslicht. Erg tof dus om dit ook gelijk mee te pakken.

Na een voorstelrondje met alle deelnemers, kregen we uitleg over wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een fashion shoot en waar je op de dag zelf op moet letten. Toen was het tijd om zelf aan de slag te gaan! Roxanne had ons vooraf al verteld dat je de eerste 50 foto's waarschijnlijk kunt weggooien en dat bleek in mijn geval inderdaad waar te zijn. Tijdens de eerste sessie merkte ik namelijk echt dat ik nog moest inkomen.


Foto: Denise Pronk - AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED
Nikon D750 • ISO 100 • f/3.5 • 1/125 SEC • 28 MM


Verrassend objectief: NIKKOR 28mm f/1.4E ED

De sessie erna zat ik er al veel beter in. Hier maakte ik gebruik van het 28mm f/1.4E ED objectief, welk mij het meeste heeft verrast. Een groothoekobjectief zou ik normaal namelijk niet zo snel gebruiken bij fashion- of portretfotografie. Uiteindelijk vond ik hem juist heel fijn werken op deze locatie door de beperkte ruimte; perfect voor het maken van full body en half body shots. Bij de half body shots had ik verwacht dat het gezicht minder mooi zou uitkomen, maar dat viel erg mee. Het objectief geeft me de vrijheid om makkelijk te bewegen en daardoor diverse opnames te maken vanuit verschillende standpunten, waar ik ook nog de ruimte bij kan betrekken. De foto's zijn mooi scherp en er is eigenlijk niks op aan te merken. De serie die ik met dit objectief heb gemaakt is mijn favoriet!


Foto: Denise Pronk - AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED
Nikon D750 • ISO 100 • f/3.2 • 1/50 SEC • 105 MM


Superscherpe details: NIKKOR 105mm f/1.4E ED

Ik was het meest benieuwd naar de 105mm f/1.4G. Het is een indrukwekkend objectief om te zien en ik verwachtte hier dan ook veel van. Bij het gebruik merk ik dat hij fijn in de hand ligt en snel scherpstelt op het onderwerp. Het is wel belangrijk dat je de camera goed stil houdt en het model stil blijft staan, want anders zit je er snel naast met de scherpte. Het objectief is perfect voor portretten of half body shots. Om het model er helemaal op te krijgen moet je vrij veel afstand nemen, iets wat op deze locatie lastig was. Ik gebruikte het objectief daarom vooral voor het maken van portretten. Tijdens het fotograferen zag ik al een mooie onscherpte ontstaan in de achtergrond, iets waar ik heel blij van word. In de nabewerking werd mij duidelijk hoe superscherp de resultaten zijn en hoeveel detail wordt vastgelegd.


Foto: Denise Pronk - AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR
Nikon D750 • ISO 100 • f/7.1 • 1/125 SEC • 45 MM


Multifunctioneel: NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Ik wilde graag de kwaliteit van de 24-70mm f/2.8E ED VR vergelijken met die van de prime-objectieven, omdat het een fijn multifunctioneel objectief is waarmee je alle kanten op kunt. Van tevoren bedacht ik een strategie voor het gebruik van het 24-70mm-objectief. Ik begon dichtbij en nam daarna steeds ruimere shots. Het vergelijken tijdens de shoot vond ik wat lastig. Ik verwacht dat als je het objectief vaker gebruikt, dit wel wat meer vanzelf gaat en je hier zeker de voordelen van gaat ervaren. Tijdens het fotograferen en nabewerken zag ik dat ik er met de scherpte niet altijd goed op zat. De scherpte en kwaliteit van de 24-70mm is over het algemeen iets minder dan van de prime-objectieven. Daarentegen kun je wel alle kanten op met dit objectief, wat zeker fijn is als je wat minder ruimte hebt om afstand te nemen van je model, zoals hier het geval was.


Foto: Denise Pronk - AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G
Nikon D750 • ISO 100 • f/9 • 1/125 SEC • 58 MM


Conclusie

Ik ben zeer verrast door het gebruikt van de 28mm f/1.4G objectief bij fashion fotografie en zou zeker vaker een groothoek objectief pakken voor zulk soort shots. De 105mm f/1.4G is een prachtige objectief en raadt ik aan als je een model dichtbij wilt fotograferen. De kwaliteit is gewoon super goed en de details in je foto zijn haarscherp. Deze objectief staat dan ook zeker op mijn wishlist. De 24-70mm f/2.8E is een prima optie als je opzoek bent naar een multifunctionele objectief, je levert hierdoor alleen wel in op de kwaliteit en als je lenzen met een vast brandpunt gewend bent dan is het wel even wennen. Ik vond het leerzaam om met een heel team te werken en te zien hoe iedereen zich bezig houdt met zijn eigen specialisme om zo samen naar een mooi eindresultaat toe te werken. Voor mij was het dan ook een zeer leuke en leerzame dag, wat zeker naar meer smaakt!


Foto: Denise Pronk - AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G
Nikon D750 • ISO 100 • f/6.3 • 1/125 SEC • 85 MM

Over Denise Pronk

Ik ben Denise, 31 jaar en woon in Zoetermeer. Fotografie heeft vanaf jongs af aan altijd al mijn interesse gehad, maar ik begon me er pas echt in te verdiepen toen ik samen met mijn vriend begon aan een foodblog (88 Food), waarvoor ik alle gerechten fotografeer. Ondertussen heb ik van fotografie mijn werk van kunnen maken en richt ik mij op food, interieur en lifestyle fotografie, bijna altijd in combinatie met styling. Ook op reis neem ik mijn camera mee om de mooiste plekken vast te leggen.